Aanvraag digitale sleutel (LRA)

Hoofdthemas

Maak een afspraak

Aanvraag digitale sleutel (LRA)

Als je geen electronische identiteitskaart (eID) hebt of je wil ze niet gebruiken voor de online toepassingen van de Federale overheid, kan je een digitale sleutel aanvragen.
Je kan met je digitale sleutel, net als met een elektronische identiteitskaart (eID), toegang krijgen tot bepaalde beveiligde online diensten van de overheid.
Een digitale sleutel vraag je aan het Onthaalpunt Stadhuis via de Local Registration Application (LRA), maak hiervoor eerst een afspraak.

Voor wie

  • Iedereen die een rijksregisternummer heeft, kan een activatiecode voor een digitale sleutel aanvragen.
  • Niet-Belgen die in BelgiĆ« werken maar niet in BelgiĆ« wonen, zijn automatisch geregistreerd in het BIS-register van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ) en hebben een BIS-nummer. Met dit uniek identificatienummer kan men ook een activatiecode voor een digitale sleutel aanvragen.

Procedure

Om misbruik te vermijden, moet u zich op afspraak persoonlijk aanmelden. Na een identiteitscontrole wordt u geregistreerd. Bij deze registratie krijgt u een persoonlijke activatiecode op papier en ontvangt u een activatielink via e-mail. Zodra u een digitale sleutel hebt geactiveerd via de activatielink en -code, krijgt u op basis van uw gebruikersnaam, wachtwoord en digitale sleutel toegang tot de onlinediensten van de overheid, en kan u ook uw digitale sleutels beheren.

In volgend filmpje worden de te volgen stappen duidelijk uitgelegd.

Digitale Sleutels Activeren- Email OTP.pdf902,2 Kb(pdf)

Wat meebrengen

  • Je identiteitskaart of buitenlands paspoort/identiteitsbewijs