Heb je NIET de Belgische Nationaliteit: maak hier een afspraak
Doe het meteen digitaal
Digitale aangifte adreswijziging
Of maak een afspraak
Stap 1: maak een afspraak voor de aangifte van adreswijziging:
Stap 2: de wijkagent komt langs
Stap 3: maak een afspraak om je eID te laten aanpassen. Je hebt hiervoor je eID met pincode nodig.
Aanpassen eID na adreswijziging
Als u verhuist, moet u uw nieuwe adres binnen de 8 werkdagen aangeven bij de dienst Burgerzaken van uw nieuwe stad of gemeente. Maar ook als u binnen dezelfde gemeente verhuist, moet u dit aangeven.
Voorwaarden
U kunt de verhuis pas aangeven als u ook effectief verhuisd bent.
Procedure
U moet de adreswijziging melden aan de gemeente waar het nieuwe adres gelegen is:
- U kunt de adreswijziging online melden via het digitaal loket van uw (nieuwe) gemeente.
- U kunt langsgaan bij de dienst Burgerzaken van uw (nieuwe) gemeente.
Om de adreswijziging voor het hele gezin door te geven, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
Om de adreswijziging te kunnen doorgeven, hebt u een geldig identiteitsbewijs nodig met uw rijksregisternummer.
Als een niet-ontvoogde minderjarige de verblijfplaats van zijn ouders voor het eerst verlaat om zijn hoofdverblijf elders te vestigen, moet hij vergezeld zijn door iemand die het ouderlijke gezag uitoefent.
Controle van domicilie en aanpassing identiteitsdocumenten
Na de aangifte controleert een wijkagent of een bevoegde ambtenaar of u werkelijk op het aangegeven adres uw hoofdverblijfplaats hebt. Na deze controle wordt u ingeschreven op uw nieuwe adres en wordt u uitgenodigd om uw identiteitskaart op het gemeentehuis te laten aanpassen. Hiervoor hebt u uw elektronische identiteitskaart met pincode nodig.
Vanaf het moment dat uw identiteitskaart aangepast is, kunt u alle andere instanties van uw adresverandering op de hoogte brengen. Overheidsinstellingen worden automatisch op de hoogte gebracht van de adreswijziging.
Inschrijvingsbewijs van voertuigen
De adreswijziging moet niet langer aangebracht worden op het inschrijvingsbewijs van uw voertuig(en). Het kentekenbewijs zal enkel nog het adres vermelden dat geldig was op het moment van uitgifte.
Wat meebrengen
Uw elektronische identiteitskaart met pincode.
Domicilie voor minderjarigen
Vermeld bij de verhuis van minderjarigen zeker of er een rechterlijke beslissing, notariële akte of onderlinge overeenkomst tussen beide ouders is met betrekking tot het domicilieadres van de minderjarige(n), bv. gelijkmatig verdeelde huisvesting, verblijfsco-ouderschap, plaatsing bij één van de ouders, … . Bij de melding van de verhuis moeten bijkomende documenten worden meegebracht (indien van toepassing):
- het wederzijds akkoord van de ouders
- de gerechtelijke beslissing
- de notariële akte.
Bekijk ook
Nieuwe inwoner in Oostende? Wegwijs worden in onze dienstverlening dat lees je hier https://www.oostende.be/nieuwe-inwoners.
Ga je verhuizen en moet je een verhuiswagen of verhuislift kwijt op het voetpad, het fietspad, een parkeervak of de rijbaan?
Hiervoor heb je een toelating voor 'inname openbaar domein' van de stad Oostende nodig. Meer informatie lees je op www.oostende.be/verhuizen.
Ben je een gelukkige eigenaar van een kwispelende viervoeter? Surf dan snel naar www.oostende.be/honden. Op deze pagina leer je wat je wel en niet mag met je hond.
Moet je verbouwen en moet er een container voor de deur worden geplaatst? Vergeet dan niet om een vergunning aan te vragen bij de dienst Handhaving en Toezicht. Meer informatie vind je op www.oostende.be/bezettenopenbaardomein.
Denk ook aan verwijzingen naar ander te contacteren instanties zoals: streeteo + bewonerskaart, verzekeringsmaatschappijen, abonnementsdiensten, secretariaten van verenigingen.