Afstandstolken tijdens de coronamaatregelen

Vanaf maandag 16 maart 2020 kunnen dove mensen via de afstandstolkendienst zowel de infolijn coronavirus als de huisdokter met de videotelefoon contacteren met vragen of als je ziek bent. Deze dienst is elke werkdag tussen 8.00 en 20.00 uur bereikbaar (in het weekend vanaf 08.30 uur).

Doof Vlaanderen en CAB bereikten een akkoord met het Nationaal Crisiscentrum om het probleem van de bereikbaarheid van huisartsen en van de infolijn Coronavirus voor dove gebarentaligen op te lossen. De federale overheid zorgt voor een extra budget om de openingsuren van de afstandstolkendienst tijdelijk uit te breiden. Concreet zal je vanaf maandag 16 maart 2020 via de afstandstolkendienst zowel de infolijn Coronavirus als uw huisdokter videotelefonisch kunnen contacteren in geval van vragen of ziekte. 

Wat betekent dit concreet voor dove mensen?

Heel belangrijk is dat de afstandstolkendienst tijdelijk langer open zal zijn en dit elke dag!

Vanaf maandag 16 maart 2020 tot en met zondag 5 april 2020 zal de afstandstolkendienst open zijn van 8.00 uur tot en met 20.00 uur op weekdagen en in het weekend van 8.30 tot en met 20.00 uur. Je kan de afstandstolkendienst zoals altijd bereiken via de app MyMMX.

Heb je de app MyMMX nog niet? Geen zorgen..

Als je nog geen gebruiker bent van de afstandstolkendienst, dan kan je nu inschrijven bij het CAB op de volgende manieren:

Na de inschrijving zal je een login én een wachtwoord krijgen om in te loggen in MyMMX. De app zelf kan je gemakkelijk downloaden via de App Store (Apple) of Google Play (Android).

Je kiest uit 2 opties in de app MyMMX: 

  • CAB VI VGT
  • CAB Hulplijn Coronavirus

Je kiest voor Nood - Coronavirus" als je vragen wilt stellen aan de infolijn Coronavirus of als je wilt bellen naar jouw huisdokter. Je hebt dan best het telefoonnummer van de huisdokter klaarliggen. De afstandstolk zal dan onmiddellijk jouw huisdokter opbellen.

Je kiest voor CAB VI VGT als je iemand anders wilt contacteren, bijvoorbeeld de bakker voor de bestelling van een broodje, een restaurant om een maaltijd te laten bezorgen aan huis, een overheidsdienst, een taxibedrijf, enz.

De Nood -Coronovirus” zal uiteraard voorrang krijgen in de oproepen.

Als je technische vragen of problemen heeft, kan je ons bereiken via de “CAB Hulplijn”, dat helaas enkel tijdens de werkdagen van de IT-medewerker Thijs open is: elke dinsdag en donderdag, en om de 2 weken op woensdag. 

Wij, Doof Vlaanderen en CAB, zijn heel blij dat de Vlaamse doven via de afstandstolkendienst nu een betere toegang hebben tot de infolijn Coronavirus en hun huisarts.

Hou zeker deze websites in de gaten voor nieuwe, bijkomende informatie: www.doof.vlaanderen en www.cabvlaanderen.be.

Sociale Noodlijn

Om mensen met een beperkt netwerk te helpen met boodschappen, maaltijden aan huis, ... richtte de Stad een Sociale Noodlijn in. Ook doven en mensen met gehoorproblemen kunnen van deze dienst gebruikmaken via het e-mailadres onthaal@oostende.be

Klik hier voor meer info over de sociale noodlijn.

Gepubliceerd op maandag 16 maart 2020 14.12 u.