Atelier beeldhouwen en ruimtelijke kunst - 4e graad

Als leerkracht beeldhouwen en ruimtelijke kunst is pré-teaching een extra grote uitdaging. Het is niet simpel een groot atelier met tal van machines, speciale grondstoffen enz. te herleiden tot een huiskamer opdracht.

Hij legt ons hieronder uit hoe hij proefondervindelijk tot een goede manier van werken is gekomen.

Deze alternatieve manier van lesgeven was even zoeken. Ik had nog een oud YouTube kanaal dat ik terug leven heb ingeblazen. De eerste films waren niet goed, de audio was slecht. Na wat zoeken en ondertussen nieuwe films te maken maakte ik beetje bij beetje vooruitgang. Het juiste statief, 1 camera, 2 camera’s , de juiste micro, het juiste licht, voice-over of geschreven tekst, het monteren. Zoveel factoren om rekening mee te houden en die ervoor zorgen of je film al dan niet slaagt….Een kunst apart. 

Best wel leuk om als beeldhouwer, dit eens anders aan te pakken. Alleen, er is geen feedback. Je ziet geen vragende blik waarop je ‘normaal gezien‘ vlot kan inspelen.

Het is vooral gebruik maken van wat je weet als leerkracht, verder bouwen op je eigen ervaringen. Maar vooral inspelen op de mogelijkheden van je studenten. Deze werken nu immers thuis, met weinig gerief en weinig plaats. Dit heeft tot gevolg dat de werken die nu tot stand komen relatief klein zijn. Studenten die meedoen aan de lessen model of portret, krijgen materiaal via de post opgestuurd. 

Ondertussen begint alles aardig te lukken: ik maak vlot films, geef feedback via mail en videocalls en de studenten …….. die boetseren. Toch hoop ik dat de hele toestand snel verandert. Niets gaat boven het kunnen zien van wat er gebeurt en hoe er gewerkt wordt. Het samen zoeken naar oplossingen, dat is net wat het leren boeiend maakt.

De video’s worden in mijn ogen echter niet voor niks gemaakt. Ze zullen steeds bruikbaar zijn op het moment dat iemand, bv. door ziekte, een les gemist heeft en niet de kans kreeg de live uitleg te zien. Ik heb de vaardigheden van ‘filmmaker ;-)’ dus niet voor niks opgedaan.

Tot slot wil ik jullie onderstaande video model boetseren niet onthouden. Deze video werd aan de leerlingen bezorgd met als doel de anatomische kennis bij te schaven, verhoudingen , richtingen en volume weergeven, bestuderen en oefenen.

In de video zie je een demonstratie armaturen maken en boetseren . Zo'n armatuur bouwen is een zeer goeie oefening op verhoudingen en richtingen. Zowel 2 als 3 dimensioneel.

JOUW STAD. JOUW VRAGEN. JOUW BEZORGDHEDEN. JOUW REACTIES.
Kom hier met al je vragen, en zelfs om eens te klagen. Maar ben je echt content, geef dan een compliment bereikbaar van maandag tot en met zaterdag van 8 tot 19 uur.