Vraag je attest digitaal aan of maak een afspraak
Optie 1: Klik op de knop hieronder om je attest digitaal aan te vragen met je eID of It's me.
(Het attest wordt automatisch én snel digitaal opgestuurd.)
Attest digitaal aanvragen (eID of It's me)
Optie 2: Klik op de knop hieronder om je attest digitaal aan te vragen, maar je gegevens zelf in te vullen.
(Het uittreksel wordt daarna per post verstuurd.)
Attest digitaal aanvragen (zelf invullen)
Optie 3: Klik op de knop hieronder om een afspraak te maken om je attest aan te vragen.
- Vraag je attest van leven digitaal aan via eID of Itsme
Het attest wordt automatisch én snel digitaal opgestuurd.
- Vraag je attest van Belgische nationaliteit digitaal aan, maar vul zelf je gegevens in
Het uittreksel wordt per post verstuurd.
- Maak een afspraak om je attest aan te vragen
Het levensbewijs of attest van leven is een document waarmee je kan aantonen dat je nog in leven bent.
Dit document word je soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoef je je bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat je nog leeft.
Voorwaarden
De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jezelf aanvragen:
- jezelf
- jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
- derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
- een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.
Bewijsstukken
Als je het attest zelf ophaalt:
- jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het attest voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- jouw eigen identiteitskaart.
Procedure
Naargelang jouw situatie kan je het attest van leven aanvragen aan:
- de dienst Burgerzaken van jouw gemeente
- de ambassade of het consulaat van het land waar je verblijft.
Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:
- op ‘Mijn dossier’, de online toepassing van het Rijksregister
- op ‘Mijn Burgerprofiel’, de online toepassing van de Vlaamse overheid (rubriek ‘Attesten en vergunningen’)
- het e-loket van jouw gemeente.
Anderen kunnen het attest enkel aan het loket van de dienst Burgerzaken of op de ambassade of het consulaat aanvragen.
Kan ik het attest gebruiken in het buitenland?
In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt je nakijken of jouw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.
Heb je een attest met apostille of legalisatie nodig, dan kan je het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.
De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.