Attest van leven

Hoofdthemas

Vraag je attest digitaal aan of maak een afspraak

Optie 1: Klik op de knop hieronder om je attest digitaal aan te vragen met je eID of It's me.
(Het attest wordt automatisch én snel digitaal opgestuurd.)

Attest digitaal aanvragen (eID of It's me)

Optie 2: Klik op de knop hieronder om je attest digitaal aan te vragen, maar je gegevens zelf in te vullen.
(Het uittreksel wordt daarna per post verstuurd.)

Attest digitaal aanvragen (zelf invullen)

Optie 3: Klik op de knop hieronder om een afspraak te maken om je attest aan te vragen.

Attest aanvragen

Het levensbewijs of attest van leven is een document waarmee je kan aantonen dat je nog in leven bent.

Dit document word je soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoef je je bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat je nog leeft.

Voorwaarden

De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jezelf aanvragen:

  • jezelf
  • jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
  • derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
  • een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.

Bewijsstukken

Als je het attest zelf ophaalt:

  • jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als je het attest voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
  • jouw eigen identiteitskaart.

Procedure

Naargelang jouw situatie kan je het attest van leven aanvragen aan:

  • de dienst Burgerzaken van jouw gemeente
  • de ambassade of het consulaat van het land waar je verblijft.

Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:

Anderen kunnen het attest enkel aan het loket van de dienst Burgerzaken of op de ambassade of het consulaat aanvragen.

Kan ik het attest gebruiken in het buitenland?

In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt je nakijken of jouw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.

Heb je een attest met apostille of legalisatie nodig, dan kan je het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.

De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.

Meer informatie over legalisatie en apostille

JOUW STAD. JOUW VRAGEN. JOUW BEZORGDHEDEN. JOUW REACTIES.
Kom hier met al je vragen, en zelfs om eens te klagen. Maar ben je echt content, geef dan een compliment bereikbaar van maandag tot en met zaterdag van 8 tot 19 uur.