Fiscale Attesten voor Kinderopvang

Hoofdthemas

Ouders kunnen voor de kosten van kampen en weekends georganiseerd door erkende jeugdverenigingen een fiscaal attest ontvangen.
Dit attest brengen ze fiscaal in, wat zorgt voor een belastingsvermindering. 

Je kunt ze dit attest spontaan bezorgen of pas geven als ze erom vragen, aan jullie de keuze.


Wie komt in aanmerking?

Kinderen die jonger zijn dan 14 jaar en deelnamen aan een kamp.
Het lidgeld komt niet in aanmerking. 


Wat moeten wij doen?

De jeugdverenigingen bezorgen de ouders twee documenten, namelijk:

  • Vak I  van het attest, waarin de Stad de erkenning bevestigt.
    Dit vind je terug bij de bestanden op het profiel van jouw vereniging.

  • Vak II  van het attest, in te vullen door de jeugdvereniging.
    Deze vind je hier.


Tips

  • Bezorg het attest in het voorjaar, zo kunnen de ouders het tijdig verwerken in hun aangifte.
  • Als de kinderen deelnamen aan meerdere kampen, maak dan per kamp een attest op. 
  • Bij een groot aantal deelnemers kun je een basisdocument maken van Vak II waar je al een flink deel van invult. Dit kopieer je dan.
  • Vind je Vak I niet meer terug... contacteer ons dan gerust. Wij bezorgen je dan snel een nieuwe.

Wat hulp bij het invullen

  1. Volgnummer: hierin zijn jullie vrij, kies een makkelijke reeks (1,2,3 of a,b,c);
  2. Naam, voornaam en adres van de schuldenaar: mag je gerust blanco laten, de ouders kunnen dit invullen;
  3. Naam en voornaam van het kind: spreekt voor zich, zeker in te vullen;
  4. Geboortedatum van het kind: ook wel terug te vinden in jullie bestanden, ouders kunnen dit ook wel vervolledigen;
  5. Periode: door jullie in te vullen;
  6. Aantal opvangdagen: door jullie in te vullen;
  7. Dagtarief: Deel het ontvangen bedrag door het aantal dagen en je hebt het dagtarief;
  8. Totaal ontvangen bedrag: geef de kostprijs van het kamp op, lidgeld komt niet in aanmerking.