Beeldatelier 1e en 2e graad - Saskja Snauwaert

Leerkracht Saskja Snauwaert (1e en 2e graad beeldatelier) licht haar manier van werken kort toe:

Wat is er zoal op een ateliersite van de 1e en 2e graad beeldatelier te vinden?

Op mijn site vind je algemene informatie, links naar de classrooms en foto’s van werken (en wat uitleg) en projecten waaraan mijn leerlingen hebben meegewerkt.

Welke tool gebruik je zelf het meest?

Ik werk hoofdzakelijk met de classrooms. Iedere klas heeft zijn eigen classroom waartoe alleen de kinderen van de klas toegang hebben en de opdrachten, feedback en resultaten kunnen zien.

Hoe ga je exact tewerk?

Ik vind het vooral belangrijk om niet alleen afgebakende opdrachten te lanceren, maar om telkens tussentijdse feedback te kunnen geven. Ik werk 2 weken samen met de leerlingen aan een opdracht en de derde week doen we een ”meet” op het uur waarop ze normaal les hebben bij mij op de KAZ. De opdrachten worden in hun classroom gepost op de dag dat ze normaal les.

De opdrachten worden in “stukjes” verdeeld. Zodanig dat de leerlingen niet alleen afgewerkte producten posten, maar ook de tussenstappen aan mij kunnen laten zien.. Op de “meet” kunnen we samen de werkjes bespreken en ideeën uitwisselen.

Hoe staan ouders tegenover deze manier van alternatief lesgeven?

Tijdens de eerste “meet” heb ik ook de ouders mee uitgenodigd. Ik heb vooral de werking van KAZ tijdens corona uitgelegd en ervoor gezorgd dat zo veel mogelijk leerlingen toegang vonden tot hun classroom. Een aantal onder hen kent het systeem via de dagschool, maar ook heel wat leerlingen hadden wat ICT hulp nodig.

Kun je ons een voorbeeldje geven van een opdracht?

De opdracht die ik hierbij voeg is eigenlijk een onderdeel van een grotere opdracht. 

De leerlingen maken een soort knipsels die later als sjablonen voor een drukwerk zullen gebruikt worden.