Stad Oostende heft een belasting op geldautomaten die door bank- en financieringsinstellingen worden geëxploiteerd.
Voorwaarden
Alle geldautomaten die zich op het grondgebied van Oostende bevinden en toegankelijk zijn voor het publiek, vallen onder deze belasting. Geldautomaten zijn automatische machines die je in staat stellen geld op te nemen of bankzaken te regelen, zoals sparen of betalen.
Daarnaast kunnen er in bepaalde gevallen vergunningsvereisten van toepassing zijn op het installeren van geldautomaten. Als de geldautomaat geïntegreerd is in de voorgevel, kan het noodzakelijk zijn om een vergunning aan te vragen voor wijzigingen aan de voorgevel. Indien je echter een afzonderlijke ruimte inricht voor de geldautomaat, bijvoorbeeld in een voormalige winkel of appartement die voorheen niet als bank diende, dan is ook daarvoor een omgevingsvergunning vereist. Daarentegen, wanneer je eenvoudigweg een geldautomaat plaatst in een bestaand kantoor zonder enige aanpassingen aan de gevel, is er geen omgevingsvergunning nodig.
Ga je niet akkoord met de belasting die je moet betalen, dan kan je een bezwaar indienen.
Procedure
Wanneer je een geldautomaat opent, overdraagt, sluit of overneemt, is het belangrijk om dit binnen vijftien dagen te melden aan het Stadsbestuur van Oostende. Het Stadsbestuur zal het aantal geldautomaten dat belastbaar is, vaststellen. Het is dus essentieel om elke verandering in de status van een geldautomaat tijdig door te geven aan het Stadsbestuur.
Kostprijs
De belasting bedraagt 700,00 euro per geldautomaat. Let op! Dit is het niet-geïndexeerd bedrag.
Het bedrag van de belasting wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de consumptieprijsindex.
Meer info
De belasting is verschuldigd door de persoon (of bedrijf) die de geldautomaten exploiteert onder zijn/haar handelsnaam, logo of embleem.