Chatbots maken je wegwijs in de stad

Toerisme Oostende vzw lanceert deze maand twee chatbots op basis van Facebook Messenger. Oostende is daarmee de eerste Belgische stad die uitpakt met gratis geautomatiseerde gesprekspartners op dergelijk niveau.

Beide robots zijn voor iedereen toegankelijk via de chat van Facebook Messenger. Het webbureau ‘Eps & Kaas’ stond in voor de technische ontwikkeling van beide bots. De toeristische chatbot ‘Odette’ assisteert bezoekers 24/7 tijdens hun bezoek aan de Stad aan Zee en loodst hen doorheen Oostende met een heleboel tips op maat. Daarnaast is de populaire ‘The Crystal Ship: street art tour’ nu ook beschikbaar met een chatbot als persoonlijke gids.

De toeristische chatbot ‘Odette’ maakt gebruik van artificiële intelligentie om antwoorden te bieden op heel wat vragen: van de leukste activiteiten om te doen met kids en de allernieuwste expo’s tot de lekkerste plekken om garnaalkroketten te eten en toegankelijke hotels. De chatbot zal ontsloten worden via de Facebookpagina van Toerisme Oostende (www.facebook.com/visitoostende) en op de website (www.visitoostende.be/chat).

De creatie van ‘Odette’ duurde ongeveer één jaar. Eerst werd er een enorme hoeveelheid informatie gedigitaliseerd en verzameld op de website www.visitoostende.be. Nadien werden alle bronnen gelinkt aan bepaalde kernwoorden en tags. De Google-tool ‘Dialogflow’ filtert alle vragen uit Facebook Messenger en laat ‘Odette’ zo efficiënt en relevant mogelijk antwoorden. Na een testperiode van enkele maanden werd de chatbot ‘Odette’ gedoopt. ‘Odette’ kreeg ook een bijhorende persoonlijkheid om het menselijk aspect te maximaliseren. Bezoekers zijn écht aan de praat met Oostende’s nieuwste inwoonster!

De chatbot is momenteel enkel beschikbaar in het Nederlands. In het najaar van 2019 leert ‘Odette’ ook Engels om de vele internationale toeristen te woord te staan.

Video

Gepubliceerd op dinsdag 26 februari 2019 15.28 u.