Tweede graad
Kinderen
4 leerjaren - 3 uur/week
Vanaf 8 jaar
2.1 - 2.3
Instrument/Zang | 1 uur/week |
Muziekspel | 2 uur/week |
2.4
Instrument/Zang | 1 uur/week |
Muziekspel | 1 uur/week |
Groepsmusiceren | 1 uur/week |
Jongeren & Volwassenen
3 leerjaren - 3 uur/week
Vanaf 12 jaar
2.1 - 2.3
Instrument/Zang | 1 uur/week |
Muziekspel | 2 uur/week |
Muziekspel
Lang geleden heette het solfège, toen notenleer, daarna AMV, en nu dus Muziekspel (officieel: muzikale en culturele vorming). Het verplichte vak voor al wie begint aan de opleiding muziek. We vertrekken vanuit het zingen en maken kennis met de bouwstenen van de muziek. Je leert muziek noteren, je traint je gehoor, en spelenderwijs word je meteen uitvoerder van muziek.
Groepsmusiceren
Samen musiceren op je instrument of met je stem, in een groot of klein ensemble, in een orkest of in een koor. Het groepsmusiceren is de perfecte aanvulling op de instrument- of zangles. Je ervaart wat het is om te musiceren in groep en ontwikkelt hierdoor de Samenspeler in jezelf. Tegelijkertijd verbreed je je muzikaal denken verleg je grenzen. En dat mag gehoord worden! We spelen niet enkel concerten en toonmomenten op onze school, maar treden regelmatig naar buiten (CAZkade, Nacht van de Musea en de galerijen, ...).
Derde graad
3 leerjaren - 3 uur/week
Optie Klassiek
Instrument/Zang | 1 uur/week |
Muziekateljee | 1 uur/week |
Groepsmusiceren of Begeleidingspraktijk of Koor (Jongeren of Volwassenen) | 1 uur/week |
Optie Jazz-Pop-Rock
Instrument/Zang | 1 uur/week |
Muziekateljee | 1 uur/week |
Groepsmusiceren | 1 uur/week |
Optie Oude Muziek
Instrument/Zang | 1 uur/week |
Muziekateljee | 1 uur/week |
Groepsmusiceren of Koor (Jongeren of Volwassenen) | 1 uur/week |
Optie Muziek schrijven
Muziektheorie | 1 uur/week |
Muziekateljee | 1 uur/week |
Instrument of Compositie | 1 uur/week |
Facultatief vak: bovenop het verplichte minimum aan vakken/lesuren kan een leerling onder bepaalde voorwaarden extra keuzevakken toevoegen.
Muziekateljee Klassiek
In deze cursus van de derde graad werk je rond instrumenten, componisten en hun werken. Een computerprogramma helpt om muziek te schrijven en opdrachten netjes af te leveren. Je persoonlijke inbreng wordt gevraagd bij o.a. volksmuziek en crea-opdrachten. Gaandeweg leer je luisteren naar repertoire uit de meest diverse genres en cultuurperiodes. Dit doe je niet alleen in de klas, want je gaat ook concerten bijwonen, in en buiten de school. Kortom, in muziekateljee komt een brede waaier aan activiteiten aan bod.
Muziekateljee Jazz-Pop-Rock
Hier leren we de bouwstenen binnen pop- & jazzmuziek. We nemen verschillende genres onder de loep: jazz, rock, pop, funk, blues, Zuid-Amerikaanse muziekstijlen,... Door op een doorgedreven manier te luisteren, ontdekken we zo veel meer in de muziek en verbeteren we ons muzikaal gehoor. Akkoorden en toonladders mogen ook zeker niet ontbreken om te leren improviseren of wie weet om je eigen song te schrijven. We analyseren veel voorkomende akkoordenschema’s in popmuziek en in het jazzrepertoire, en doen ritmische oefeningen zoals bodypercussion en ritmisch lezen. Kortom: akkoorden, toonladders, gehoortraining, luisterfragmenten, veel voorkomende akkoordenprogressies analyseren, ritmiek, ... en hoe we ze kunnen toepassen in de praktijk.
Muziekateljee Oude Muziek
In deze cursus gaat onze aandacht natuurlijk naar de 'oude muziek', d.w.z. renaissance- en barokmuziek. We ontdekken niet alleen composities uit die periode, maar leren ook de (barok)instrumenten kennen. Het bijwonen en bespreken van concerten is een belangrijk onderdeel van de cursus. Deze lessen worden projectmatig uitgebouwd, met veel interactie met de instrumentklassen.
Groepsmusiceren Klassiek
Samen musiceren op je instrument of met je stem, in een groot of klein ensemble, in een orkest of in een koor. Het groepsmusiceren is de perfecte aanvulling op de instrument- of zangles. Je ervaart wat het is om te musiceren in groep en ontwikkelt hierdoor de samenspeler in jezelf. Tegelijkertijd verbreed je je muzikaal denken verleg je grenzen. En dat mag gehoord worden! We spelen niet enkel concerten en toonmomenten op onze school, maar treden regelmatig naar buiten (CAZkade, Nacht van de Musea en de galerijen, …).
Groepsmusiceren Jazz-Pop-Rock
Samen musiceren, spelen in een band, combo, big band of vocaal ensemble. Er worden diverse stijlen aangeboden binnen jazz, pop & rock, afhankelijk van het niveau van de groep.
Groepsmusiceren Oude Muziek
Begeleidingspraktijk Gitaar
Hier leer je wat akkoorden zijn, hoe je ze op de gitaar kan spelen en hoe je ze kan gaan gebruiken in allerlei genres. Je ontwikkelt een breed spectrum aan mogelijkheden om liedjes te begeleiden, te improviseren en zowaar zelf je eigen stukje of liedje te maken.
Begeleidingspraktijk Piano of PICASSO
Piano Improvisatie Creativiteit Akkoorden SamenSpel Oostende ... of hoe leerlingen hun eigen muziek gestalte geven. Een verhaal, een schilderij, persoonlijke indrukken, een film... worden met nieuw gecreëerde pianostukken of arrangementen van bestaande muziek, verklankt. Uitgevoerd in samenspel met verschillende piano’s of andere instrumenten, groeien deze werken vaak uit tot heel persoonlijke, intense improvisaties. En tevens doe je kennis op van de akkoorden en hun uitvoeringsmogelijkheden.
Compositie
Je leert de grondbeginselen van het componeren, je maakt kennis met verschillende stijlen en technieken, je leert over instrumenten en ensembles en je leert werken met notatieprogramma’s. Je leert om je gevoelens om te zetten in noten en om deze gevoelens krachtig, boeiend en overtuigend over te brengen naar de luisteraar. Je bestudeert muziek van andere componisten en leert ook de vele mogelijkheden op allerlei instrumenten kennen. Iedereen kan eigen ideeën aandragen en zijn eigen stijl en persoonlijkheid naar voren laten komen. Je hoort de muziek die je schrijft niet enkel op de computer of de piano, er is ook de mogelijkheid je muziek te laten uitvoeren op concerten!
Muziektheorie
We nemen een kijkje achter de schermen van muziek: hoe zijn akkoorden opgebouwd en welke akkoorden kan je na elkaar schrijven, hoe schrijf je een melodie en combineer je verschillende melodieën, waarom klinken sommige intervallen 'spannend' en andere net niet? Je leert muziek analyseren, en door die verworven kennis en vaardigheden ga je niet enkel meer plezier beleven aan muziek, je gaat ook beter spelen en samenspelen. Voor wie wil componeren is het vak muziektheorie meer dan een aanrader: muziektheorie zorgt immers voor een broodnodige basis die je toelaat je ideeën op overtuigende wijze om te zetten in muziek. En last but not least: in muziektheorie combineer je creativiteit en ratio en worden je hersencellen week na week uitgedaagd!
Vierde graad
3 leerjaren - 2 uur/week
Studierichting vertolkend muzikant
Optie Klassiek
Verplicht vak Instrument/Zang | 1 uur/week |
Keuzevakken Groepsmusiceren Begeleidingspraktijk Koor (Jongeren of Volwassenen) Muziekgeschiedenis | 1 uur/week |
Optie Jazz-Pop-Rock
Verplicht vak Instrument/Zang | 1 uur/week |
Keuzevakken Groepsmusiceren Muziekgeschiedenis | 1 uur/week |
Optie Oude Muziek
Verplicht vak Instrument/Zang | 1 uur/week |
Keuzevakken Groepsmusiceren Koor (Jongeren of Volwassenen) Muziekgeschiedenis | 1 uur/week |
Facultatief vak: bovenop het verplichte minimum aan vakken/lesuren kan een leerling onder bepaalde voorwaarden extra keuzevakken toevoegen.
Studierichting creërend muzikant
Optie Klassiek
Verplicht vak Instrument/Zang of Compositie | 1 uur/week |
Keuzevakken | 1 uur/week |
Optie Jazz-Pop-Rock
Verplicht vak Instrument/Zang of Compositie | 1 uur/week |
Keuzevakken Groepsmusiceren | 1 uur/week |
Groepsmusiceren Klassiek
Samen musiceren op je instrument of met je stem, in een groot of klein ensemble, in een orkest of in een koor. Het groepsmusiceren is de perfecte aanvulling op de instrument- of zangles. Je ervaart wat het is om te musiceren in groep en ontwikkelt hierdoor de samenspeler in jezelf. Tegelijkertijd verbreed je je muzikaal denken verleg je grenzen. En dat mag gehoord worden! We spelen niet enkel concerten en toonmomenten op onze school, maar treden regelmatig naar buiten (CAZkade, Nacht van de Musea en de galerijen, …).
Groepsmusiceren Jazz-Pop-Rock
Samen musiceren, spelen in een band, combo, big band of vocaal ensemble. Er worden diverse stijlen aangeboden binnen jazz, pop & rock, afhankelijk van het niveau van de groep.
Groepsmusiceren Oude Muziek
Begeleidingspraktijk Gitaar
Hier leer je wat akkoorden zijn, hoe je ze op de gitaar kan spelen en hoe je ze kan gaan gebruiken in allerlei genres. Je ontwikkelt een breed spectrum aan mogelijkheden om liedjes te begeleiden, te improviseren en zowaar zelf je eigen stukje of liedje te maken.
Begeleidingspraktijk Piano of PICASSO
Piano Improvisatie Creativiteit Akkoorden SamenSpel Oostende ... of hoe leerlingen hun eigen muziek gestalte geven. Een verhaal, een schilderij, persoonlijke indrukken, een film... worden met nieuw gecreëerde pianostukken of arrangementen van bestaande muziek, verklankt. Uitgevoerd in samenspel met verschillende piano’s of andere instrumenten, groeien deze werken vaak uit tot heel persoonlijke, intense improvisaties. En tevens doe je kennis op van de akkoorden en hun uitvoeringsmogelijkheden.
Muziekgeschiedenis Klassiek
Wie deze cursus volgt maakt kennis met de Westerse muziekgeschiedenis vanaf de middeleeuwen tot nu. In deze cursus spreken we niet enkel over muziek, maar ook plastische kunsten, politieke omstandigheden, literatuur... komen ook aan bod. Hét accent ligt natuurlijk op het leven en de werken van componisten, gekoppeld aan stijlspecifieke kenmerken. Uiteraard luisteren en ontleden we talrijke 'iconische' werken uit de muziekliteratuur. Daarnaast maken we kennis met onbekende parels. Elk jaar gaan we op cultuurreis om dit alles nog meer betekenis te geven.
Muziekgeschiedenis Jazz-Pop-Rock
Deze cursus focust natuurlijk op de geschiedenis van de jazz, maar er wordt ook aandacht besteed aan het ontstaan van pop en rock.
Compositie
Je leert de grondbeginselen van het componeren, je maakt kennis met verschillende stijlen en technieken, je leert over instrumenten en ensembles en je leert werken met notatieprogramma’s. Je leert om je gevoelens om te zetten in noten en om deze gevoelens krachtig, boeiend en overtuigend over te brengen naar de luisteraar. Je bestudeert muziek van andere componisten en leert ook de vele mogelijkheden op allerlei instrumenten kennen. Iedereen kan eigen ideeën aandragen en zijn eigen stijl en persoonlijkheid naar voren laten komen. Je hoort de muziek die je schrijft niet enkel op de computer of de piano, er is ook de mogelijkheid je muziek te laten uitvoeren op concerten! Het vak compositie is er voor iedereen die graag zelf muziek maakt of dat heel graag wil leren, voor alle creatievelingen die niet enkel muziek willen ‘spelen’, maar ook willen ‘creëren’.
Muzieklab
Welkom in Muzieklab, het laboratorium van de creërende muzikant! We leren de basis van componeren, arrangeren, improviseren, noteren... om uiteindelijk te (laten) presenteren. Je krijgt les in een kleine groep en bewandelt samen een parcours aan de hand van jullie interesses en mogelijkheden. We gebruiken de kennis en ervaring die je al hebt om de wondere wereld van het creëren voor allerlei instrumenten te ontdekken.
Specialisatie
2 leerjaren - 2 uur/week
Mogelijk in alle opties van de vierde graad:
- Klassiek
- Oude Muziek
- Jazz-Pop-Rock
Te volgen vakken in overleg te bepalen.
Muziekgeschiedenis (kortlopende studierichting)
3 leerjaren - 2 uur/week
Keuze uit:
Muziekgeschiedenis: Klassiek | 2 uur/week |
Muziekgeschiedenis: Jazz-pop-rock | 2 uur/week |
Muziekgeschiedenis Klassiek
Wie deze cursus volgt maakt kennis met de Westerse muziekgeschiedenis vanaf de middeleeuwen tot nu. In deze cursus spreken we niet enkel over muziek, maar ook plastische kunsten, politieke omstandigheden, literatuur... komen ook aan bod. Hét accent ligt natuurlijk op het leven en de werken van componisten, gekoppeld aan stijlspecifieke kenmerken. Uiteraard luisteren en ontleden we talrijke 'iconische' werken uit de muziekliteratuur. Daarnaast maken we kennis met onbekende parels. Elk jaar gaan we op cultuurreis om dit alles nog meer betekenis te geven.
Muziekgeschiedenis Jazz-Pop-Rock
Deze cursus focust natuurlijk op de geschiedenis van de jazz, maar er wordt ook aandacht besteed aan het ontstaan van pop en rock.
Instrumentkeuze
Klassiek
- Accordeon
- Altfluit
- Altsaxofoon
- Altviool
- Baritonsaxofoon
- Basfluit
- Basklarinet
- Bassaxofoon
- Bastrombone
- Bastuba
- Bugel
- Cello
- Contrabas
- Dwarsfluit
- Engelse hoorn
- Eufonium
- Fagot
- Gitaar
- Hobo
- Hoorn
- Klarinet
- Klavecimbel
- Kleine klarinet
- Kornet
- Mandoline
- Orgel
- Piano
- Piccolo
- Slagwerk*
- Sopraansaxofoon
- Stemvorming
- Tenorsaxofoon
- Trombone
- Trompet
- Viool
- Zang
Jazz-Pop-Rock
- Altsaxofoon
- Baritonsaxofoon
- Basgitaar
- Bugel
- Contrabas
- Kornet
- Dwarsfluit**
- Elektrische gitaar
- Klarinet**
- Piano
- Ritmisch slagwerk
- Sopraansaxofoon
- Tenorsaxofoon
- Trombone
- Trompet
- Zang
Oude Muziek
- Barokaltviool
- Barokcello
- Barokviool
- Klavecimbel
- Traverso
- Zang
* Melodisch, ritmisch en orkestslagwerk
** Vanaf de derde graad