Wil jij ook kunnen vliegen zonder vleugels?
Of poëtisch bevlogen uit de hoek komen?
Een publiek beroeren?
In de huid kruipen van iemand anders?
Wil je mateloos praten met maten?
Spelen met tekst?
Podiumkriebels?
Droom je van een groots applaus?
Ga dan voor Woordkunst-drama!
Woordkunst-drama: veel meer dan toneel spelen…
In onze opleidingen Woordkunst-drama zijn heel wat leerlingen die het plezierig vinden om toneel te spelen of van het zich expressief uitdrukken. Er zijn ook leerlingen die onze lessen volgen omdat ze graag met taal spelen en hun taalvaardigheid willen vergroten.
Wist je dat je tijdens deze ontspannende en plezante lessen ook heel wat bijleert?
We trainen via speelse oefeningen verschillende vaardigheden die ook in het dagelijkse leven goed van pas komen. Die vaardigheden zijn gericht op je persoon, op het sociale en op het artistieke. En bovenal zetten we in op spel-, vertel-, en spreekplezier en op genieten tijdens de artistieke ontdekkingstocht! We leggen het hier uit.
Persoonsgericht
Leren analyseren en interpreteren
Vertellen, spelen, voordragen of spreken voor een publiek doe je met
- je lichaam
- je stem en spreekapparaat
- je ‘denken’ en je ‘gevoel’.
Er is een voortdurende wisselwerking nodig tussen deze drie elementen. Je leraar helpt je daarbij.
Concentratievermogen en geheugen ontwikkelen
Concentratie en focus heb je nodig om contact te maken met een publiek en met medespelers. Hierop oefen je tijdens de lessen.
Ook geheugentraining komt aan bod: je krijgt oefeningen die je zintuiglijk, motorisch, emotioneel, kortetermijn- en langetermijngeheugen trainen.
Waarnemingsvermogen ontwikkelen
Vertellen, voordragen of toneel spelen, is communiceren. Kunnen luisteren, kijken, aanvoelen en meevoelen zijn dus noodzakelijk. Dit trainen we in de lessen. Je leert gericht observeren en je inleven in de gedachtegang en gevoelens van de auteur of van de medespeler(s). Je leert ook omgaan met de reacties van de medespeler(s) en publiek, en hoe verbaal en non-verbaal te reageren.
Durf en zin voor initiatief ontwikkelen
Via constructieve feedback maakt je leraar je bewust van jouw expressieve mogelijkheden, maar ook van je beperkingen en hoe je daarmee kan omgaan. Zo krijg je kansen om durf en zin voor initiatief te ontwikkelen, om je te durven uiten, om drempels en gêne te overwinnen. Kortom: om je zelfvertrouwen op te bouwen.
Sensibiliteit ontwikkelen
Hoe kan je op je eigen gevoel afgaan? Van gedachten wisselen over een verhaalinhoud, over de vormgeving van een situatie? Praten over de interpretatie van een (theater)tekst en hoe die aansluit bij de eigen belevingswereld?
Je leert om eigen emoties te ontdekken en kanaliseren. Deze gesprekken zijn ook zinvol om tot een authentieke expressie te komen, en komen veelvuldig aan bod in de lessen.
Doorzetten en afwerken
We stimuleren je van bij de start om werk te presenteren op een podium. Daarvoor moet je kunnen afwerken, doorzetten en samenwerken. Info over onze toonmomenten lees je hier.
Sociaal gericht
Je leert van elkaar en bouwt onbewust aan zelfvertrouwen en assertiviteit:
Non-conformistische houding ontwikkelen
Spelen met verschillende verhalen, teksten en van allerlei situaties, geeft je kansen om in gesprek te gaan. Tijdens de gesprekken leer je ook andere meningen, ideeën, overtuigen, werelden en emoties kennen. Zo sta je open voor het nieuwe of voor wat anderen aangeven.
Communicatieve en sociale vaardigheden ontwikkelen
De lessen Woordkunst-drama stimuleren tot samenwerken, met de leraar en met de medeleerling(en). Je leert luisteren naar elkaar, een inbreng doen, rekening houden met de ideeën van anderen, begrip opbrengen en respect tonen. Je leert ook opbouwende kritiek geven en ontvangen, afspraken maken.
Je verstaanbaar leren uitdrukken
Om goed te kunnen communiceren, moet je je op een verstaanbare en heldere manier uitdrukken. Tijdens de lessen komen dan ook stem- en articulatieoefeningen aan bod, en oefeningen op het gestructureerd, vlot en fris overbrengen van gedachtegangen, meningen, verhalen, scènes.
Ook ons taalbeleidsplan reikt tools aan. Je leest het hier.
Artistiek gericht
Gevoel voor esthetiek ontwikkelen
De leraar wakkert jouw gevoel voor schoonheid aan, en leert je om uit te drukken, bijvoorbeeld door te wijzen op de mooie zinsbouw, op beeldspraak of op de originele verwoording van ideeën in literaire teksten. En ook door aandacht te schenken aan de manier waarop iemand een tekst of verhaal overbrengt, of hoe het decor, kostuums, belichting en muziek ingezet worden in functie van een tekst of verhaal.
We stimuleren je om op theaterbezoek te gaan. Onze academie nodigt een keer per semester een podiumkunstenaar uit in de school. Deze voorstellingen zijn gratis.
Creativiteit ontwikkelen
Tijdens de expressie- en drama-opdrachten daagt de leraar jou uit om je verbeelding aan te spreken, om op een andere of nieuwe manier naar de dingen te kijken. De leraar vraagt dan bijvoorbeeld om een onverwacht einde te zoeken bij een verhaal, of om originele voorwerpen te zoeken voor het decor.