Oostende krijgt primeur: eerste elektrische veerboot in Vlaanderen in gebruik genomen

In Oostende is de allereerste elektrische veerboot in gebruik genomen. De veerboot, die de naam 'Raveel Ontmoet Ensor' meekreeg, zal worden ingezet als overzet voor het traject tussen de Oosteroever en het stadscentrum.

Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) stelde vandaag met trots de eerste elektrische veerboot voor. Een primeur voor zowel Stad Oostende als voor MDK, dat via de rederij VLOOT op verschillende plaatsen in Vlaanderen veerboten inzet. De elektrische veerboot 'Raveel Ontmoet Ensor' voer vandaag voor het eerst uit met passagiers. Deze nieuwe en hypermoderne boot heeft even op zich laten wachten door de coronapandemie, maar kan nu toch nog net voor de zomerpiek opstarten.

Raveel Ontmoet Ensor

Mooi is ook dat er met dit project opnieuw een verhaal gebracht wordt. Het is niet zomaar een boot, maar een vierde Raveelicoon aan de kust. Opnieuw een mooie ode aan de meester die binnenkort honderd zou geworden zijn. Er werd gekozen om de gekende schetstekening van Raveel die ook op de andere boten te zien is, ook hier opnieuw aan te brengen. Wel nieuw is het extra werk dat is aangebracht op de spiegel van het vaartuig. Het verwijst naar de ontmoeting van Roger Raveel met James Ensor, kort na WO II. Raveel schilderde dit werk op de eerste verdieping in het gebouw aan de Sir Winston Churchillkaai waar VLOOT, onderdeel van MDK, normaal gehuisvest is. Het werk illustreert de naam van het vaartuig en toont de link van beide grootmeesters met de stad Oostende.

Verdubbelde capaciteit

Het veer tussen het stadscentrum en Oosteroever is niet alleen een leuk, maar ook een vaak gebruikt vervoersmiddel van en naar de Oosteroever. Voor de coronacrisis losbarstte, maakten per jaar maar liefst 810.000 voetgangers en 130.000 fietsers gebruik van deze unieke oversteek, goed voor gemiddeld meer dan 2.500 gebruikers per dag. En nu zien we het gebruik weer fors toenemen. Door de verdubbeling in capaciteit per overzet, kunnen we voortaan nog meer mensen een stuk sneller bedienen dan voorheen.

De opmerkzame voorbijganger zag het nieuwste exemplaar ongetwijfeld al varen in de Oostendse havengeul. De bemanning kreeg de afgelopen weken een intensieve opleiding om het elektrisch veer volledig onder de knie te krijgen. Niet evident want de veerboot is veel groter, maar ook de technologie is helemaal nieuw. Het schip is 23 meter lang en 6,5 meter breed en kan tot honderd passagiers overzetten wat een verdubbeling is van de huidige capaciteit.

De Raveel Ontmoet Ensor maakt gebruik van zeer vooruitstrevende technieken. Het vaart met een voortstuwingssysteem dat half zo groot is als een dieselelektrisch voortstuwingssysteem dankzij de kleinere, zeer efficiënte en lichte elektromotoren. Enkel in geval van nood, bijvoorbeeld bij lange uitval van de walvoeding, zal het voortstuwingssysteem aangedreven worden door een dieselgenerator.

Zonnepanelen en laadtoren

De laadtoren bevindt zich op het drijvend ponton aan de Oosteroever en dient om de Raveel Ontmoet Ensor overdag bij te laden. Ook de zonnepanelen die op het dak geïnstalleerd zijn, leveren voldoende energie voor de volledige energiebehoefte van het veer met uitzondering van het voortstuwingssysteem. De Raveel Ontmoet Ensor heeft een autonomie van ongeveer drie uren varen aan cruisesnelheid. Dat betekent dat de boot gedurende drie uren enkel op batterijen kan varen. Dat is niet voldoende om een volledige dag te overbruggen. Daarom zal de veerboot per drie tot vier vaarten tijdens het in- en uitstappen van de passagiers bijladen aan Oosteroever. ‘s Nachts zal de veerboot telkens volledig opladen via walstroom.

Op dit moment geldt nog steeds een beperking van het aantal passagiers door COVID-19, waardoor er met de nieuwe veerboot maximum 60 passagiers mee kunnen per overtocht. Op de andere veerboten geldt een beperking van maximum 30 passagiers per overtocht.

Gepubliceerd op maandag 12 juli 2021 13.21 u.