Vanaf 1 januari 2026 is er een prijsverhoging.
Maak een afspraak
- Maak een afspraak om je elektronische vreemdelingenkaart aan te vragen (niet-Belgen)
Je maakt deze afspraak na instructies van de Dienst Vreemdelingenzaken, voor een verlenging van jouw huidige kaart of als je de verblijfskaart bent verloren en een duplicaat wenst aan te vragen.
Belangrijk:
Voor jouw pasfoto kan je terecht bij een beroepsfotograaf, de fotocabine in de lokettenzaal of kan je deze gratis laten maken in het loket tijdens jouw afspraak. De pasfoto mag niet ouder zijn dan zes maanden en moet voldoen aan de voorwaarden.
Wij raden aan om met de kinderen die jonger zijn dan 3 jaar naar een beroepsfotograaf te gaan. - Maak een afspraak om je elektronische vreemdelingenkaart af te halen (niet-Belgen)
Je maakt deze afspraak na ontvangst van een brief met je pin- en pukcode op.
Belangrijk:
Breng de brief met je pin- en pukcode mee.
De elektronische vreemdelingenkaart vervangt de papieren verblijfsvergunning van zowel EU-burgers als niet-EU-burgers. Zo krijgen ook niet-Belgen toegang tot toepassingen van e-government en kunnen ook zij documenten elektronisch ondertekenen.
Voorwaarden
Zowel EU-burgers als niet-EU-burgers ouder dan 12 jaar kunnen een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen. Er zijn 14 types vreemdelingenkaarten:
elektronische A kaart: bewijs van inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - beperkte duur
elektronische B kaart: bewijs van Inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - onbeperkte duur
elektronische K kaart (vroeger C kaart): verblijfskaart voor gevestigde vreemdeling of voor Zwitser met (duurzaam) verblijf
elektronische L kaart (vroeger D kaart): verblijfsvergunning voor EU-langdurig ingezetene
elektronische EU kaart (vroeger E kaart): verklaring van inschrijving voor EU-burgers met verblijf van meer dan 3 maanden
elektronische EU+ kaart (vroeger E+ kaart): verblijfskaart voor EU-burgers met duurzaam verblijf
elektronische F kaart: verblijfskaart van familielid van EU-burger of Belg - procedure gezinshereniging
elektronische F+ kaart: duurzaam verblijfskaart voor derdelands familielid van EU-burger of Belg
elektronische H kaart: Europese blauwe kaart voor hoogopgeleide werknemer
elektronische I kaart: verblijfskaart voor ‘Intra-Corporate Transferees’
elektronische J kaart: verblijfskaart voor mobiele ‘Intra-Corporate Transferees’ in het kader van lange termijn mobiliteit
elektronische M kaart: verblijfskaart voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
elektronische M kaart met vermelding duurzaam verblijf: duurzame verblijfskaart voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
elektronische N kaart: kaart voor klein grensverkeer voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
Pasfoto
Er zijn drie mogelijkheden:
Laat je pasfoto nemen bij een beroepsfotograaf.
Neem zelf een pasfoto in de fotocabine in de lokettenzaal.
Laat een gratis pasfoto nemen aan het loket tijdens je afspraak.
De pasfoto moet voldoen aan de normen van de International Civil Aviation Organization (pdf). Het is belangrijk dat jouw gezicht goed zichtbaar is. Je moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).
Wij raden aan om met de kinderen die jonger zijn dan 3 jaar naar een beroepsfotograaf te gaan
Bewijsstukken
Jouw huidige verblijfskaart of het attest van verlies of diefstal van deze kaart.
Bij de activering van de kaart: de brief met jouw pincode en pukcode.
Procedure
De procedure tot het bekomen van een machtiging tot verblijf en bijgevolg tot het bekomen van een verblijfskaart is verschillend naargelang de nationaliteit en het doel van verblijf.
- Je kan jouw elektronische vreemdelingenkaart aanvragen bij jouw gemeentebestuur.
- Een drietal weken na de aanvraag zal je de pin- en pukcode ontvangen waarna je de elektronische vreemdelingenkaart kan ophalen. Neem de codes mee om jouw kaart te activeren.
Kostprijs
A, B, H, K, L -kaart
gewone procedure : 25,80 euro
zeer dringende procedure : 143,70 euro
EU, EU+, F, F+ - kaart
gewone procedure : 25,70 euro
zeer dringende procedure : 143,70 euro
Regelgeving
De afgifte van kaarten aan vreemdelingen wordt geregeld door:
- de Europese Verordening (EG) nr. 1030/2002 van de Raad van 13 juni 2002 betreffende de invoering van een uniform model voor verblijfstitels van onderdanen van derde landen
- de vreemdelingenwet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen
- de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten;
- de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen en door de uitvoeringsbesluiten van deze wetten.
Meer info
Loket aan huis
Kan je je niet verplaatsen naar het stadhuis? Maak dan gebruik van het loket aan huis.
Met deze dienstverlening brengen we een deel van de dienst Burgerzaken tot bij jou.
Onze medewerkers komen langs bij jou thuis of in het woonzorgcentrum met een mobiele identiteitskit. Hiermee kunnen we een identiteitskaart of verblijfskaart aanvragen of afleveren.
Om in aanmerking te komen voor een huisbezoek moet je een doktersattest hebben waarin staat dat je je woning blijvend niet kan verlaten.
Als je geen handtekening of vingerafdrukken kan geven, moet dat ook vermeld staan op het attest.
Een afspraak maken kan via burgerzaken@oostende.be .
Gelieve onderstaande zaken te vermelden:
Naam:
Rijksregisternummer:
Adres:
Doktersattest: aanwezig/nog niet aanwezig (als je in een woonzorgcentrum/ziekenhuis verblijft is dit niet nodig)
Telefoonnummer:
Huidige identiteitskaart: vervalt op (datum)/verloren
Geldigheid
Deze elektronische identiteitskaart geldt vanaf de leeftijd van 12 jaar. Wanneer een niet-Belgisch kind, jonger dan 12 jaar, ingeschreven is in de registers en recht heeft op een verblijf in België, kan het een elektronisch identiteitsbewijs voor een niet-Belgisch kind aanvragen.
Pincode
Je hebt nog een geldige identiteitskaart maar je kent jouw pin- en pukcode niet meer? Klik hier.
Je wil zelf jouw pincode wijzigen maar weet niet hoe? Klik hier.
Algemene voorwaarden gebruik certificaten
Het gebruik van de certificaten op de elektronische identiteits- en verblijfskaarten is onderworpen aan de algemene voorwaarden.
Je kan kennis nemen van de meest recente algemene voorwaarden op volgende website: https://repository.eidpki.belgium.be/#/terms.
Bij de aanmaak van jouw certificaten, door het invoeren van uw PIN-code, accepteer je de algemene voorwaarden.
Om de nieuwe certificaten te kunnen gebruiken, moet je de nieuwste versie van de eID-software (5.1.8) installeren via de website https://eid.belgium.be/nl.
