In samenwerking met lokale partners doen de Stad en Perspectief, de projectvereniging die focust op duurzame tewerkstelling in regio Middenkust, heel wat inspanningen om ervoor te zorgen dat alle inwoners de aansluiting met de steeds sneller gaande digitale trein kunnen nemen. Op die manier dichten we samen de digitale kloof. Oostendenaars kunnen onder andere lessen volgen via Oostende@Internet, tijdelijk laptops en tablets uitlenen en ze kunnen terecht bij verschillende digipunten met concrete vragen of problemen.
Drukbezocht digipunt
Het digipunt in het Stadhuis van Oostende is drukbezocht. Burgers komen er vooral langs met vragen over itsme, digitale sleutels en aanvragen via de stadswebsite zoals vergunningen. Vorig jaar kwamen zo'n 369 burgers langs met een hulpvraag. Om nog meer inwoners toegang te geven tot digitale ondersteuning, worden de openingsuren van het digipunt in het Stadhuis uitgebreid. Voortaan kunnen bezoekers er op vier voormiddagen per week terecht voor hulp bij digitale vragen. Dit elke maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag telkens van 9.00 tot 12.00 uur.
Met deze wijziging komt er meer ruimte voor begeleiding en wordt het digipunt toegankelijker voor iedereen die moeite heeft met digitale toepassingen, zoals het gebruik van een laptop of smartphone of andere online diensten. Denk maar aan het aanvragen van attesten en de installatie van apps. Let op: dinsdagnamiddag vervalt als openingsmoment, maar in ruil daarvoor is het digipunt nu op vier voormiddagen in de week open.
Het digipunt in het Stadhuis is slechts één van de verschillende locaties in Oostende waar burgers terechtkunnen voor digitale ondersteuning. Een overzicht van alle digipunten in Oostende is beschikbaar op www.oostende.be/digipunten. Het volledige aanbod van digitale ondersteuning in de Stad vind je op www.oostende.be/digitaal.