Fiscale attesten voor kinderopvang (nieuw 2024)

Hoofdthemas

Fiscaal attest

Ouders kunnen een fiscaal attest krijgen voor hun uitgaven bij de kinderopvang. Als ze die inbrengen in de belastingen, kan dat voor belastingvermindering zorgen.

Ook jeugdverenigingen kunnen hun leden een attest bezorgen voor de betalende opvangactiviteiten of kampen. Zo kunnen ouders 45% van de deelnamekost aftrekken van de belastingen.

Sinds 2022 is de jeugdvereniging zelf verantwoordelijk voor het invullen en doorgeven van de gegevens aan het FOD FinanciĆ«n. 

Je bent niet verplicht om een fiscaal attest aan jouw leden te geven. Als jeugdvereniging kan je beslissen dit niet te doen, bijvoorbeeld omdat het administratief een te grote opdracht is voor jullie leiding.

Ouders van leden zullen hier wel op aandringen, gezien het fiscale voordeel.

Welke activiteiten komen in aanmerking?

Elke betalende activiteit, op lidgeld na, kan toegevoegd worden voor de opmaak van het fiscaal attest. In realiteit zien we dat jeugdverenigingen de opmaak van attesten hoofdzakelijk beperken tot kampen. Om een fiscaal attest op te maken moet de opvangactiviteit hieraan voldoen:

  • betalende opvangactiviteit
  • buiten de normale lesuren, dus
    • voor en of na school 
    • tijdens de weekenden 
    • in schoolvakanties
  • voor kinderen jonger dan 14 jaar of kinderen met een beperking jonger dan 21 jaar

Hoe maak je een attest (digitaal) op?

STAP 1: Registreer jouw vereniging (eenmalig) op het portaal van de overheid.

  • Dit is het portaal van de overheid, klik hier
  • Heeft je vereniging al een portaal? Controleer de algemene gegevens of vul ze aan in jullie BOW (Belcotax On Web) rubriek. (KBO nummer is gelijk aan een ondernemingsnummer).
  • Heeft je vereniging nog geen eigen portaal? Vraag dan eerst jouw verenigingsnummer aan door dit formulier in te vullen en per e-mail te versturen naar belcotax@minfin.fed.be 
    • Inkomstjaar = het jaar van het kamp
    • Fiche voor kinderopvang = 281.86

STAP 2: Geef aan dat jouw vereniging erkend is door het lokaal bestuur.

Wij als Stad zijn de vergunnende instantie voor jullie opvanginitiatieven. Dit zijn onze gegevens:

  • (naam) Stad Oostende
  • (KBO) BE 207 436 775
  • (straat) Vindictivelaan 1
  • (postcode en Gemeente) 8400 Oostende

STAP 3: Verzamel de gegevens van ouder/kind

  • Vul de gegevens in van het betreffende lid. Vul ook het rijksregisternummer van de ouder in. Zorg dus dat je dat op tijd krijgt.
  • Opgelet: wordt een lid 14 (21) jaar tijdens de activiteit? Dan tellen enkel de dagen voor de verjaardag voor het attest.

STAP 4: Geef alle info door

  • Verzend deze gegevens naar de administratie van het FOD FinanciĆ«n. Zij kunnen dit toevoegen aan de elektronische belastingbrief van de ouder. 

We raden je aan om je gegevens op deze manier te verzamelen: 

Stap 4a: Verzamel alle nodige gegevens via een Excellijst. Gebruik hiervoor dit sjabloon: Sjabloon Excel fiscale fiche 2024 aanslagjaar 202315,5 Kb(xlsx)

Stap 4b: Zet dit - afgewerkte - Excelbestand om tot een XML-bestand.

  • Dit kan eenvoudig in Excel. Je klikt op opslaan als en selecteert XML-bestand
  • Je kan dit ook omzetten met een online e-tool (Google: Excel to XML en kies een tool)

Stap 4c: Als het bestand te groot is, kan je het comprimeren. Klik daarvoor met je rechtermuis en selecteer ZIP

Stap 4d: Het ZIP XML bestand laad je op op de tool van Belcotax-on-web.

Een voorbeeld van het (papieren) verplichte attest vind je hier.

Een voorbeeld van het ingevuld Excel-sjabloon vind je hier: Voorbeeld Sjabloon Kinderopvang attest.xlsx18,9 Kb(xlsx)

Een technische handleiding vind je hier

JOUW STAD. JOUW VRAGEN. JOUW BEZORGDHEDEN. JOUW REACTIES.
Kom hier met al je vragen, en zelfs om eens te klagen. Maar ben je echt content, geef dan een compliment bereikbaar van maandag tot en met zaterdag van 8 tot 19 uur.