Het organiseren van een fuif dat doe je niet zomaar in een uurtje. Naast het zoeken van de gepaste zaal, de juiste inrichting en een line-up die iedereen omver blaast, komt nog heel veel verplichte en noodzakelijke administratie kijken. Denk maar aan promotie, security, Sabam, verzekering, ...
Het stadsbestuur wil je via het reglement 'fuifondersteuning' hierbij een duwtje in de rug geven van jongerenfuiven en dit op drie fronten:
- inhoudelijke ondersteuning bij de voorbereiding van de fuif;
- financiële ondersteuning;
- uitlenen van fuifmateriaal.
Je kunt de inhoud en voorwaarden van het reglement hier nalezen:
Reglement fuifondersteuning48,1 Kb(pdf)
De belangrijkste voorwaarden op een rijtje:
- in de line-up moet minstens één Oostendse DJ of groep opgenomen worden;
- de organisatie bezorgt minimum 2 weken voor de fuif 10 gratis toegangskaarten, 5 affiches en de line-up aan de dienst Jeugd;
- op de fuifcommunicatie wordt duidelijk de vermelding ‘met steun van de Stad Oostende’ en het logo van de Stad Oostende vermeld;
- de organisator stelt gratis oordoppen ter beschikking van de bezoeker;
- de organisator stelt gratis drinkwater ter beschikking van bezoekers die dit door omstandigheden nodig zouden hebben.
Na het bedenken van een concept is de eerste hindernis natuurlijk het vinden van een locatie. Gelukkig heeft de stad Oostende één geschikte fuifzaal waar je volledig uit de bol kan gaan: Fuifzaal Elysée. Maar ook andere (niet-stedelijke) fuifzalen komen in aanmerking voor fuifondersteuning. Let wel, je kan maar éénmaal per jaar fuifondersteuning aanvragen.
Aanvraag fuifsubsidie als jongere
Aanvraag fuifsubsidie als vereniging
Aanvraag fuifmateriaal (zonder subsidie)
Op de site www.fuifpunt.be vind je heel wat bruikbare tips. Je vindt er ook een heuse fuifbrochure: een nogal lijvig document waarin je heel wat informatie kan vinden.
Nuttige links
- Fuifpunt [aanrader!]
- Alcoolworld
- Partywise
- Sabam [alles over SABAM]