Vraag je attest digitaal aan of maak een afspraak
Optie 1: het attest digitaal aanvragen met je eID of It's me
(Het attest wordt automatisch én snel digitaal opgestuurd.)
Attest van woonst (eID of It's me)
Attest van woonst voor huwelijk (eID of It's me)
Attest van woonst met historiek alle adressen (eID of It's me)
Attest van woonst met historiek adressen voor eigen gemeente (eID of It's me)
Inschrijving op adres (eID of It's me)
Optie 2: Vul zelf je gegevens online in.
(Het uittreksel wordt daarna per post verstuurd.)
Attest van woonst (zelf invullen)
Attest van woonst voor huwelijk (zelf invullen)
Inschrijving op adres (zelf invullen)
Optie 3: maak een afspraak om je attest aan te vragen
Het attest van hoofdverblijfplaats (bewijs van woonst / attest van inschrijving) bevestigt dat een inwoner ingeschreven is op zijn adres in de gemeente.
Het attest bevat een aantal persoonlijke gegevens zoals:
- naam en voornamen
- plaats en datum van geboorte
- adres
- nationaliteit
- de datum sinds wanneer u op het adres woont.
U kunt ook een attest van hoofdverblijfplaats aanvragen met de historiek van uw vorige adressen.
Voorwaarden
De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot uzelf aanvragen:
- uzelf
- uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
- derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
- een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.
Procedure
U kunt het attest van hoofdverblijfplaats opvragen bij uw gemeente.
Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:
- op 'Mijn dossier', de online toepassing van het Rijksregister
- op 'Mijn Burgerprofiel', de online toepassing van de Vlaamse overheid (rubriek ‘Attesten en vergunningen’)
- het e-loket van uw gemeente.
Anderen kunnen het attest enkel aan het loket van de dienst Burgerzaken aanvragen. In bepaalde gevallen kunnen advocaten, notarissen, … wel een online aanvraag indienen mits vermelding van de wettelijke basis. Het gemeentebestuur zal op basis hiervan beslissen of het al dan niet kan worden afgeleverd.
Wat meebrengen
Als u het attest zelf ophaalt:
- uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als u het attest voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- uw eigen identiteitskaart.