Maak een afspraak
Certificaten Eid - installeren
Voor wie
Net meerderjarig geworden
Personen die bij het aanvragen van hun identiteitskaart nog geen 18 jaar zijn, krijgen slechts 1 certificaat op hun kaart (het authentication certificaat), waarmee ze zich online kunnen kenbaar maken. Het certificaat waarmee je een document digitaal kunt handtekenen, kun je pas activeren als je meerderjarig bent.
75 jaar of ouder
Personen van 75 jaar of ouder krijgen een identiteitskaart die 30 jaar geldig is. De certificaten van de elektronische identiteitskaarten die worden uitgereikt aan deze personen, zullen echter om de tien jaar vernieuwd moeten worden om geldig te blijven. Dat is om een functioneel en veilig gebruik van de certificaten te waarborgen (de elektronische identiteitskaart zelf blijft 30 jaar geldig).
Meer info
Er staan verschillende certificaten op jouw eID die je kan gebruiken:
- Het authenticatiecertificaat heb je nodig wanneer je je bij een online overheidsdienst (zoals itsme,Tax-On-Web, MijnBurgerprofiel, MyMinFin, MyHealthviewer, Mijngezondheid.be...) moet aanmelden.
- Het handtekeningcertificaat heb je nodig wanneer je digitaal een document wil ondertekenen. Dit certificaat kan pas geactiveerd worden als je 18 bent.
Dit handtekeningcertificaat moet dus worden aangepast zodat je vanaf 18 jaar zelf een digitale handtekening kunt plaatsen. Van zodra dit in orde is, kun je bijvoorbeeld ook je coronacertificaat raadplegen.
Vraag je een identiteitskaart aan na je achttiende verjaardag? Dan heb je automatisch een digitale handtekening op de identiteitskaart.
Is je handtekeningcertificaat ongeldig of ingetrokken? Laat dan bij de dienst burgerzaken een nieuw certificaat op je eID zetten aan de hand van je pin/pukcode.
Kostprijs
Gratis
Wat meebrengen
eID + pin/pukcode