Tot eind september werden de deelsteps in Oostende voorzien door de firma Bird. Hun vergunning liep ten einde, en na een nieuwe oproep en procedure werd de Belgische start-up Hoppy aangeduid als nieuwe aanbieder voor de deelsteps in Oostende. Oorspronkelijk zou de aanbieder begin oktober opstarten, maar de levering van de nieuwe deelsteps loopt wat vertraging op.
Door deze vertraging werd beslist om pas op te starten als de volledige vloot aan deelsteps voor Oostende compleet is. Zowel Stad Oostende als Hoppy willen dat de kwaliteit en het functioneren van de deelsteps optimaal is: elke deelstep moet op dezelfde manier aangestuurd worden. Bovendien moet het systeem afgestemd zijn op de inplanting van de verschillende zones in Oostende. Daarom zijn er in oktober en november even geen deelsteps actief in Oostende.
Verschillende zones - veiligheid & net straatbeeld
Hoppy krijgt een vergunning voor vijf jaar. Vanaf december zal de firma deelsteps aanbieden in Oostende. Met de opstart wijzigen ook de dienstverlening en de regels voor het gebruik van deelsteps. Het zal bijvoorbeeld niet meer mogelijk zijn om met twee personen op één step te rijden: de step zal simpelweg niet starten wanneer er twee personen op staan. En er komen ook verschillende zones op het Oostendse grondgebied, met specifieke afspraken. Op die manier wil Stad Oostende de verkeersveiligheid verhogen en het rommelige straatbeeld door rondslingerende deelsteps aanpakken. Het aansturingssysteem van de steps wordt volledig afgestemd op deze zones.
Volgende zones worden voorzien:
- no-go-zones: waar de steps niet mogen rijden (o.a. het havengebied en de begraafplaatsen)
- no-parkzones: waar de steps niet achtergelaten mogen worden (o.a. het Leopoldpark)
- free floating-zones: waar steps 'vrij' mogen achtergelaten worden (o.a. buiten het oud-centrum en niet op de zeedijk)
- zones met vaste standplaatsen: afgebakend waar steps moeten achtergelaten worden (o.a. op de zeedijk en in het centrum nabij fietsenstallingen)
- slow-speedzones: waar de snelheid wordt beperkt tot 8 km per uur (vb. in de voetgangerszones)
Deze mobiliteitsoefening is ondertussen afgerond en wordt volledig uitgerold bij de opstart van de deelsteps. De zones worden ook duidelijk in het straatbeeld aangegeven.
De nieuwe samenwerking zorgt ook voor andere verbindingen. Zo zal Hoppy straks samenwerken met lokale sociale tewerkstellingsinitiatieven. Voor herstellingen wordt bijvoorbeeld samengewerkt met Groep Intro.

