Ivan Questier

Is geboren te Nieuwpoort op 24 december 1958. Na heel wat omzwervingen in België en Duitsland, belandde Ivan Questier in 1991 in Oostende.

Was al heel vroeg gefascineerd door de manier waarop schilders en tekenaars hun gevoelens konden uiten, terwijl hij zelf hoegenaamd geen aanleg had voor deze kunstvorm. Hij besloot dan maar via de fotografie toegang te krijgen tot de plastische kunst.  Een van de enige fotografen die Z/W foto’s ook inkleurt met verf. Tijdens één van zijn stages in een grote kunstgalerij in Düsseldorf (1979) krijgt hij de gelegenheid om enkele schuchtere stappen te zetten in de wereld van de fotografie. In Mönchengladbach (1979) kan hij enige tijd later zijn eigen eerste foto’s ontwikkelen. Hij begint rond die tijd ook te werken met een professionele spiegelreflexcamera en komt met andere technieken (reprocamera, fotochemische reproductie in metaal) tot fraaie resultaten. Eenmaal terug in België schrijft hij zich in 1979 in aan het Hoger Sint-Lucasinstituut te Schaarbeek, richting fotografie-film. Na enkele omzwervingen studeert hij van 1992 tot 1996 aan de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten te Brugge en vervolmaakte er zijn kennis, vooral in de Z/W fotografie. Begin jaren 200 0 studeert hij fotoshop aan de “ Avondschool” te Oostende.( Speciale dank voor mijn leraar die zijn vak bijna perfect beheerst.). Heeft daarna gedurende vier jaren tentoongesteld, maar is met die activiteit tenslotte gestopt. Over fotografie wil hij het volgende kwijt : “Foto’s maken is niet meer of minder dan het vatten van licht, ergens in tijd en ruimte. Het meest eigenaardige element van een foto is de kadrage, die echter altijd de compositie mee bepaald. Zwart-wit fotografie reserveert zich een speciale status in de wereld van de fotografie en kunst, maar mooie kleurenfoto’s zijn technisch moeilijker omdat een bijkomende dimensie moet verwerkt worden. Vandaag, dank zij de beeldbewerkingsprogramma’s, kan een fotograaf net zoals een schilder vlakken afbakenen en deze invullen met kleuren die hij op een pallet ter beschikking heeft. Een goed perspectief blijft in alle omstandigheden uitermate belangrijk. “ En over kunstenaars en fotografen zegt hij : “Kunstenaars hebben altijd en overal wat aan de zijlijn gestaan, met een kritische blik op wereld en tijd, altijd op zoek naar iets anders, iets nieuw. Fotografie als kunst is ontstaan uit dergelijke zoektocht.”.