Herman Vansynghel

Herman Vansynghel woont en werkt te Oostende. Hij heeft meer dan 30 jaar lang les gegeven in Toegepaste Grafiek (grafische computerprogramma’s, drukwerkvoorbereiding, layout, logo-ontwerp) in bedrijven en opleidingscentra, maar is uiteindelijk teruggekeerd naar zijn eerste liefde: Vrije Grafiek waarbij hij opleiding volgde aan de Kunstacademie aan Zee (Oostende). Hij organiseerde kunsttentoonstellingen en jazzconcerten, en verdiepte zich ondermeer in 3d-printing als kunstuiting. Daarnaast werkt hij kunstprojecten uit met ‘Artist in Residence’ waarbij hij kunstenaars van andere continenten uitnodigt om in Europa ervaringen op te doen (www.latuvu.fr). Hij is ook een fervente verzamelaar  van oud drukwerk en geschriften, om het verleden te conserveren voor de toekomst. (www.retinaproject.be), want in een maatschappij waar teveel wordt weggegooid is er nood aan het bewaren van beeldmateriaal waarmee onze wereld deels werd vormgegeven.

Zijn werk is gebaseerd op twee  onderscheiden richtingen: in zeefdruk en lino hanteert hij een meer pamflettaire stijl waarin herinneringen en hoe we die verwerven en/of vervormen  centraal staan. Hij werd onder meer geselecteerd voor de tentoonstelling van de Biennale Internazionale per l'Incisione "Premio Acqui" (Italië) in 2013.

Zijn reeks ‘Memories’ zeefdrukken onderzoekt in hoeverre onze herinneringen gebaseerd zijn op vorm, kleur of pose. Dit kadert in wat André Bazin als het “mummiecomplex” omschreef : “De lichamelijke verschijningsvorm van het wezen op kunstmatige wijze fixeren, wil zeggen het aan het tijdsverloop onttrekken.”

De figuren hier bestaan slechts bij gratie van de achtergrond waaruit de figuur werd ‘uitgesneden’. Hij maakt dankbaar gebruik van de strakke aflijning in zeefdrukken om gebalde en krachtige iconische beelden uit te werken met beperkte en krachtige kleursetting.

Het tweede aspect van het grafisch werk van Herman Vansynghel komt tot uiting in zijn etswerk waarbij hij het experiment niet schuwt en waarin poëtische zeggingskracht voorop staan. Zijn thema’s hier zijn de eeuwige strijd tussen twee tegengestelden waardoor vooruitgang ontstaat: Eros versus Thanatos, hard tegenover zacht, vrouwelijkheid ten  overstaan van mannelijkheid… De etsreeks (Chine collé) ‘Lettres de Julia’ zijn gebaseerd op een reeks brieven van een zekere Julia die hij vond op een brocantemarkt aan zee in het zuiden van Frankrijk. Een van die monopints werd gesneden in de harde achterkant van een Atomaschrift, en zo is de cirkel weer rond.

E-mail herman.vansynghel@skynet.be