In het kwaliteitshandboek staat de werking van Gezinsopvang beschreven.
De inhoudsopgave van het kwaliteitshandboek :
1. Inleiding
1.1 Inhoudsopgave
1.2 Voorstelling van de voorziening
2. Kwaliteitsbeleid
2.1 Missie
2.2 Visie
2.2.1 visie m.b.t. het aanbieden van een optimaal pedagogisch klimaat
2.2.2 visie m.b.t. betrokkenheid en participatie van de gezinnen
2.3 Doelstellingen
2.4 Strategie
3. Kwaliteitsmanagementsysteem
3.1. Organisatorische structuur
3.2. Bevoegdheden en verantwoordelijkheden
3.3. Procedures en processen
3.3.1 Crisis en grensoverschrijdend gedrag
b) Procedure grensoverschrijdend gedrag : punt 1 t.e.m. 7 - punt 8 - punt 9 t.e.m. 11
3.3.2 Realisatie pedagogisch beleid
a) Het wennen.
c) Regelmaat in de dagindeling.
d) Een methode om het welbevinden en de betrokkenheid na te gaan.
f) Het bevorderen van een onderlinge respectvolle houding.
3.3.3 De organisator zorgt voor betrokkenheid en de participatie van de gezinnen door
a) minstens de werking en de tevredenheid te laten evalueren door elk gezin in de periode dat hun kind opgevangen wordt.
b) regelmatig overleg te plegen en te communiceren met het gezin, minimaal over de pedagogische aanpak en omgang met het kind en als er problemen zijn met het kind.
3.3.4 De vormingsanalyse en het vormingsaanbod
a) De organisator zorgt voor een jaarlijkse analyse van de vormingsbehoeften van de verantwoordelijke en voorziet in een aanbod aan vorming dat tegemoet komt aan de behoeften.
b) De organisator zorgt voor een jaarlijkse analyse van de vormingsbehoeften van de kinderbegeleiders en voorziet in een aanbod aan vorming dat tegemoet komt aan de behoeften.
3.3.5 De evaluatie en de zelfevaluatie
a) De organisator met meer dan 18 vergunde kinderopvangplaatsen zorgt, binnen een cyclus van 5 jaar, voor een evaluatie door de personen die in de kinderopvanglocatie werken.
b) De zelfevaluatie (minstens evaluatie van het kwaliteitsbeleid en het kwaliteitsmanagementsysteem)
3.3.6 De klachtenbehandeling
4. De resultaten van de evaluatie en zelfevaluatie en de realisatie van de norm voor pedagogische kwaliteit
Downloads
- Procedure Welbevinden en Betrokkenheid.pdf 90,3 Kb
- Procedure taalbeleid.pdf 153,9 Kb
- Procedure GOG (punt 1 t.e.m.7).pdf 210,9 Kb
- Procedure GOG (Punt 8.4).pdf 112,2 Kb
- Procedure GOG (punt 9 t.e.m.11).pdf 79,4 Kb
- Procedure respectvolle houding.pdf 156,7 Kb
- Procedure regelmaat in de dagindeling .pdf 74,8 Kb
- Crisisprocedure.pdf 197,1 Kb
- 2.1 Missie.pdf 25 Kb
- 2.2 Visie.pdf 574,2 Kb
- 2.2.1 Visie m.b.t. het aanbieden optimaal pedagogisch klimaat.pdf 53,6 Kb
- 2.2.2 Visie met betrokkenheid en particiapatie van gezinnen.pdf 168,3 Kb
- 3.3.6 klachtenbehandeling.pdf 158,6 Kb
- 3.3.5.b. De zelfevaluatie.pdf 88,1 Kb
- 3.3.2.1 Procedure wennen.pdf 116 Kb
- 3.3.3.1 tevredenheid opvang.pdf 122,8 Kb
- 3.3.2.8 toezicht.pdf 95,3 Kb
- 3.3.2.7 continuïteit in begeleiding.pdf 77,3 Kb
- 3.3.2.2 gevarieerd spelaanbod .pdf 100,7 Kb
- 3.2 bevoegdheden en verantwoordelijkheden.pdf 97,8 Kb
- organogram kinderopvang.pdf 955,5 Kb