Leerling/leraar in de spots!

In onze rubriek ‘Leerling/leraar in de spots’ zetten we leerlingen en leraars én hun artistiek project in de kijker. Dit kan een CAZ-project zijn, of een project dat buiten de schoolmuren tot stand komt.

In deze 2de editie geven we het woord aan Sil Persoons, leerling in het traject Jong Talent. Binnen dit CAZ-traject werkt Sil aan een voorstelling. Voor directeur An De Leenheer is het een goede aanleiding voor een gesprek met deze getalenteerde leerling.

Wie is Sil Persoons?

Dag Sil! Stel jezelf eens voor aan onze lezers.

Ik ben 17 jaar en volg verschillende vakken in het CAZ. Ik speel al 10 jaar jazztrompet, waarvan 9 jaar bij Yves Fernandez en dit schooljaar bij Thomas De Maertelaere. Sinds vorig schooljaar volg ik ook klassieke trompet bij Johan Ferlin. Daarnaast speel ik in een jazzcombo bij Bruno Van der Haegen en in de Coast Big Band bij Yves Fernandez.

Wie of wat zette je aan om met de CAZ-opleiding te starten?

Mijn beste vriend Lars was de aanleiding. We zochten een gezamenlijke toffe hobby en we begonnen met trompetles bij Jef Six. Na een paar maanden wisselde Lars de trompet voor euphonium, maar ik had de smaak te pakken en bleef trompet spelen.

Binnen jouw CAZ-opleiding volg je het traject Jong Talent. Waarom is dit leertraject voor jou een goede keuze?

Bij de start van schooljaar 2021-2022 adviseerden Ann-Sofie Vande Ginste (toen coördinator van het traject) en mijn trompetleraar Yves Fernandez me om het traject Jong Talent te volgen. Ze vonden dit parcours, met extra lestijd en extra podiumkansen, geschikt voor mij. Ze kenden mijn plan om na de middelbare school een professionele muziekopleiding te volgen. Onder andere via de extra kansen die ik binnen dit traject krijg, kan ik me voorbereiden op de toelatingsproeven en op de studie die volgt.

Het project

Vertel eens iets over het project waarmee je bezig bent.

Samen met Joachim, Luca, Palmo, Yixuan, Camille, Laura, Lennert, Jara, Mart, Hailey volg ik in de maanden februari, maart en april verschillende workshops. Ze worden gegeven door leraar Thomas Smetryns en gastleraar Rein De Vos. Ook pianobegeleider Bart Meynckens werkt mee.

Tijdens de eerste workshop maakten we kennis met elkaar en was er een voorspeel- en brainstormmoment. Omdat 2024 in het teken staat van James Ensor, beslisten we om rond het thema ‘maskers’ te werken. Uiteindelijk moeten we tot een voorstelling komen met als titel ‘De Maskerade’.

We spelen deze voorstelling in de George Maeszaal van het CAZ op woensdag 24 april om 18.00 uur en om 20.00 uur. We zullen het beste van onszelf geven. Iedereen is dus uitgenodigd om te komen kijken en luisteren!

Wat motiveert jou om aan dit project te werken?

Ik vind het interessant om samen met leeftijdsgenoten een voorstelling op poten te zetten. Tijdens dit project krijgen we de kans om te tonen wat we kunnen en dat vind ik fijn.

Wat of wie inspireert jou tijdens de creatieve sessies?

Mijn belangrijkste inspiratiebron is de muziek. Tijdens de eerste workshop speelden alle deelnemers een zelfgekozen werk. Het thema en de rode draad van de voorstelling is gebaseerd op deze composities.

Wat is jouw rol of inbreng binnen dit project?

Zelf ben ik vooral bezig met het muzikale aspect. Dat gaat dan vooral over nummers componeren/arrangeren. Andere leerlingen zijn dan bijvoorbeeld meer bezig met het uitwerken van een verhaallijn en met de vertolking ervan.

Welke vaardigheden die je in onze lessen leerde, komen goed van pas tijdens de workshops?

Natuurlijk zet ik mijn instrument-technische vaardigheden in, en niet minder belangrijk is het kunnen samenwerken en -spelen.

Wat zie je voor jezelf als zeer uitdagend binnen dit project?

Het is een uitdaging om samen te werken met mensen van verschillende leeftijden, met elk een ander muzikaal niveau, en met uiteenlopende visies. Het is spannend om samen aan een voorstelling te werken, om uiteindelijk met de groep tot één mooi geheel te komen.

Wat zal jou fier maken aan het einde van de rit?

Ook de voorbije 2 schooljaren nam ik deel aan het project Jong Talent. Het was fantastisch om op het einde te zien hoe alle puzzelstukjes mooi in elkaar vielen, om te zien hoe we samen tot een tof resultaat kwamen.

Ook dit jaar maken we er iets moois van. Je komt toch kijken en luisteren?!

Dat zal ik zeker doen! En ik zal het ook niet kunnen laten om al eens te komen piepen tijdens de volgende workshop…

Toekomst

Welke te gekke of bijzondere artistieke dromen heb je nog?

Sowieso is het de bedoeling om te studeren aan het KASK, het conservatorium van Gent.

De studies moeten me helpen om mijn droom waar te maken.

En dat is…?

Een plaat opnemen!

Wat denk je, naast de KASK-studies in Gent, nodig te hebben om deze droom waar te maken?

Ik zal vooral veel tijd nodig hebben. Een goede muzikant ben je niet van de ene op de andere dag. Ik denk dat het belangrijk is om veel ervaring op te doen en dit door zoveel mogelijk te spelen en op te treden. Maar ook luisteren en kijken naar andere muzikanten is nodig. Ik zal dus regelmatig optredens bijwonen.

Bij wie zou je willen aankloppen voor hulp, ideeën …?

De CAZ-leraars steunen me en geven me zinvolle feedback. Natuurlijk hoop ik vanaf volgend schooljaar ook veel te leren van de KASK-leraars.

En om af te sluiten… Wat is jouw tip aan leeftijdsgenoten met een artistieke droom?

Ga er vooral voor! Zoals ik al aangaf, kan je niet van vandaag op morgen een fantastische muzikant worden. Het is een proces dat veel tijd kost.

Kijk af en toe eens terug op jouw muzikaal parcours. Bekijk bijvoorbeeld eens een oude video, of vraag feedback aan de mensen rond jou. Dit zijn goede manieren om je eigen vorderingen te zien.

Dankjewel voor het gesprek, Sil! Ik kom zeker naar de voorstelling op 24 april.

Enne… als je over een paar jaar een plaat uitbrengt, vergeet het CAZ-team dan niet uit te nodigen op de première!

Gepubliceerd op maandag 29 januari 2024 10.40 u.
JOUW STAD. JOUW VRAGEN. JOUW BEZORGDHEDEN. JOUW REACTIES.
Kom hier met al je vragen, en zelfs om eens te klagen. Maar ben je echt content, geef dan een compliment bereikbaar van maandag tot en met zaterdag van 8 tot 19 uur.