In onze rubriek ‘Leerling/leraar in de spots’ zetten we leerlingen en leraars én hun artistiek project in de kijker. Dit kan een CAZ-project zijn, of een project dat buiten de schoolmuren tot stand komt.
Voor deze eerste editie van het schooljaar ontmoet directeur An De Leenheer de 20-jarige studente Fran David voor een gezellige babbel. Fran laat niet alleen haar liefde voor muziek horen op de altviool, maar duikt voor een stage ook achter de schermen van het CAZ, in het rijke archief van de school.
Gebeten door muziek
Dag Fran, fijn dat je even tijd maakt! Vertel eens: hoe ben je met muziek begonnen?
In 2015 ben ik gestart met notenleerlessen. Daarna heb ik twee jaar cello gespeeld, maar uiteindelijk heb ik mijn hart verloren aan de altviool.
Wat bracht jou ertoe om met de opleiding in het CAZ te starten?
Van kleins af aan was ik omringd door klassieke muziek. Snaarinstrumenten hebben me altijd gefascineerd. Dat maakte de keuze voor het CAZ heel natuurlijk. Het voelde een beetje als thuiskomen.
Stageproject: muziek ontmoet archief
Je combineert jouw muziekopleiding met een studie aan de Arteveldehogeschool. Wat houdt die precies in?
Ik volg het graduaat Informatiebeheer. Daar leer ik hoe je informatie en data kunt beheren, toegankelijk maken en beschermen — bijvoorbeeld in archieven, databanken of bibliotheken.
Zie je raakvlakken tussen die twee opleidingen?
Absoluut. Door mijn stage in het CAZ komen beide werelden samen. Ik ben er tegelijk onderzoeker én musicus. In mijn opleiding bij Artevelde werk ik meer analytisch, terwijl ik in het CAZ als altvioliste eerder de performer ben. Toch draait het in beide om kunst: beleven, begrijpen en delen.
Wat vind je het meest uitdagende aan jouw stageproject?
Ik ontdekte dat het CAZ een prachtig, maar grotendeels verborgen archief heeft.
Meneer Etienne Honnay gaf me een rondleiding en ik was meteen geboeid. Mijn uitdaging is om dat archief in een bredere context te plaatsen: de geschiedenis van het gebouw, de band met de stad Oostende en haar erfgoed. Een eerste stap is de tijdlijn die ik maak van de directeurs sinds 1847. Die zal binnenkort in de wandelgangen te zien zijn!
Waar ben je het meest trots op?
Dat ik iets kan bijdragen aan het bekendmaken van het CAZ-archief. Het voelt fijn om iets te doen dat anderen inspireert en de geschiedenis van onze school tastbaar maakt.
Toekomstmuziek
Droom je ervan om muziek en informatiebeheer te blijven combineren?
Zeker! Mijn ideale job zou er een zijn in een archief of bibliotheek met een sterke muzikale inslag. Zo kan ik mijn liefde voor muziek en mijn interesse in informatiebeheer blijven verbinden.
Kunnen we binnenkort iets van jouw project bewonderen?
Ja! Ik wil het archief toegankelijker maken, zodat leerlingen en personeel meer te weten komen over de geschiedenis van het CAZ. Vragen als Wie was Georges Maes? Waar is de Guido Six-zaal? Van wie zijn de bronzen beelden in de gangen? Wat was de Leopoldhal vroeger? Hopelijk vinden we binnenkort samen de antwoorden!
Dank je, Fran, voor dit fijne gesprek. We kijken alvast uit naar jouw archieftijdlijn en de ontdekkingen die je met ons zult delen!




