Museum of Things for People maakt resultaten van onderzoek in Venetiaanse Gaanderijen bekend

Museum of Things for People maakt resultaten van onderzoek in Venetiaanse Gaanderijen bekend

'Museum of Things for People' wil slimme technologie in verschillende musea implementeren en het bezoek van het publiek aangenamer maken. Daarom kwamen ze voor de start van hun onderzoek langs in de Venetiaanse Gaanderijen. De resultaten kan je hier raadplegen.

Wat is Museum of Things for People (MOTFP)? 

MOTFP is een eerste concrete aanzet rond het nadenken en implementeren van slimme technologie in het museum. De basisvraag luidt: 'hoe kunnen we meer inzicht krijgen uit hoe museumbezoekers zich bewegen in het museum, wat beweegt hen en hoe kan het museum hieruit leren? Daarnaast bekijkt de organisatie hoe ze dit inzicht verder kunnen inzetten in de verbetering van de dienstverlening naar de bezoeker toe. Het doel is om de interactie van de museumbezoekers met de tentoonstellingen en objecten te verhogen. Bovendien wil MOTFP de museumbezoekers, op basis van hun voorkeur, gemeten tijdens het museumbezoek, actief gaan toeleiden naar andere interessante plekken in de stad en hen dichter bij het culturele stadsweefsel brengen. 

Gebruikersonderzoek van de Venetiaanse Gaanderijen

Tal van musea beslissen de laatste jaren om te investeren in een moderniseringsoperatie. In 2016 opende Tate Modern in Londen de nieuwe vleugel ‘The Switch House’, in 2015 werd de beuk gezet in het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika en het Museum Kanal in Brussel sluit binnenkort zijn deuren voor grootscheepse verbouwingswerken. Hetzelfde is het Design Museum Gent van plan met haar DING!-vleugel. Voor lokale spelers, zoals de Venetiaanse Gaanderijen, is dit geen voor de hand liggende keuze, omdat zij met beperkte middelen niet alle facetten van een culturele instelling onder handen kunnen nemen.

Het volledige onderzoek en de resultaten van 'Museum of Things for People' zijn via dit platform te raadplegen. 

Gepubliceerd op vrijdag 3 april 2020 7.54 u.