Update 24 november
In een eerder bericht gaven we een stand van zaken over de werkzaamheden in en rond het luchthaventerrein. Ondertussen kreeg de Stad een update.
De studie voor het grondwater is verder verfijnd. Op basis van deze resultaten stelt de uitvoerende firma voor om een actief koolfilter te gebruiken bij de werkzaamheden en voor 4 soorten PFAS (PFPeA, PFBA, PFHxA en PFHxS) een verhoogde lozingsnorm van 100 ng/l aan te vragen. Voor dit voorstel werd advies gevraagd aan de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM).
De VMM gaat akkoord met deze werkwijze. Dit komt tegemoet aan de aanpak die de Vlaamse Regering voorstelt om de PFAS-problematiek op korte termijn aan te pakken. Daar wordt een lozingsnorm tussen de 20 en 50 ng/l en 100 ng/l per individuele PFAS-parameter vooropgesteld.
Om dit goed te kunnen opvolgen, zullen er tijdens de werkzaamheden stalen genomen worden:
- Bij de start van elke fase wordt een staal van het (ongezuiverde) bemalingswater genomen en onderzocht op PFAS en VOCL’s (Vluchtige organische chloorkoolwaterstoffen)
- Wekelijks wordt een staal van het gezuiverde grondwater onderzocht op de aanwezigheid van PFAS.
- Wekelijks wordt een staal van de peilbuizen bij filterlijnen L1 en L3 (in de buurt van loods H5 ) onderzocht op de aanwezigheid van VOCl
De aannemer zal de wegwerkzaamheden in de buurt van de luchthaven binnenkort terug opstarten. De rioleringswerken staan nog steeds on hold.
Bekijk hier de update van 7 september 2023
Bekijk hier de update van 27 juni 2023



