Update 30 augustus
Beschrijvend bodemonderzoek ter hoogte van de Luchthaven Oostende-Brugge
In opdracht van de Luchthavenontwikkelingsmaatschappij Vlaanderen (hierna LOM), die de terreinen van de Luchthaven Oostende-Brugge beheert, werd in 2022 een oriënterend bodemonderzoek uitgevoerd. Daaruit bleek dat er op het luchthaventerrein een verontreiniging met asbest, VOCl en PFAS aanwezig is. Als gevolg van de vastgestelde verontreiniging met PFAS werden no-regret maatregelen opgelegd, die je kan terugvinden op www.vlaanderen.be/pfas-vervuiling/oostende-no-regret-maatregelen-pfas.
Momenteel voert erkend bodemsaneringsdeskundige ABO op de Luchthaven Oostende-Brugge het beschrijvend bodemonderzoek uit in opdracht van de LOM. Daarin wordt de omvang van de verontreiniging in kaart gebracht. Er wordt ook nagegaan welke risico’s de verontreiniging inhoudt. Op basis hiervan wordt bepaald of sanering nodig is.
In 2023 en 2024 werd een eerste fase van het veldwerk uitgevoerd:
- Ter hoogte van de vermoedelijke kernen met asbestverontreiniging werden stalen genomen van het vaste deel van de aarde om de asbestgehaltes te bepalen. Voor geen enkele zone met asbestverontreiniging is nog verder onderzoek in het kader van het beschrijvend bodemonderzoek noodzakelijk. Er dient wel één zone met asbestverontreiniging gesaneerd te worden, dit betreft een afdruipzone van een asbesthoudend dak. Deze zone bevindt zich volledig binnen het luchthaventerrein.
- Ter hoogte van de kern met VOCl-verontreiniging in het grondwater werden stalen genomen van het vaste deel van de aarde en van het grondwater met als doel de verontreiniging met VOCl in kaart te brengen. Voor deze zone is nog verder onderzoek noodzakelijk.
- Ter hoogte van de zones met PFAS-verontreiniging werden stalen genomen van het vaste deel van de aarde en van het grondwater met als doel de verontreiniging met PFAS in kaart te brengen. Voor alle zones met PFAS verontreiniging is nog verder onderzoek ikv het beschrijvend bodemonderzoek noodzakelijk.
Deze resultaten werden meegedeeld aan OVAM en het Departement Zorg, en geven geen aanleiding tot een wijziging van de geldende no-regret maatregelen.
Voor de VOCl- en PFAS-verontreiniging wordt een tweede veldwerkronde uitgevoerd in het najaar 2024. Boringen en peilbuizen worden opnieuw geplaatst om stalen van het vaste deel van de aarde en het grondwater te bekomen. Op die manier kan de concrete omvang van de verontreiniging vastgesteld worden. In deze tweede veldwerkronde worden er zowel binnen als buiten het luchthaventerrein stalen genomen.
De uitvoering van de tweede veldwerkronde loopt van eind september tot eind december 2024. De eigenaars en gebruikers van de betreffende percelen buiten het luchthaventerrein zullen door de erkend bodemsaneringsdeskundige ABO gecontacteerd worden voor verdere praktische afspraken.
Van zodra de resultaten van de tweede veldwerkronde bekend zijn, zullen deze opnieuw gecommuniceerd worden.