O-punt Stad Oostende bestaat 1 jaar

O-punt, het centraal digitaal platform om meldingen, klachten, suggesties en complimenten op te volgen bestaat op 23 mei 1 jaar.

Als inwoner zit je soms met vragen of bezorgdheden of misschien wil je reageren en in interactie gaan met de Stad. Maar hoe doe je dat best zodat je op de snelste manier verder geholpen wordt? Op 23 mei 2022 ging Stad Oostende hiervoor van start met O-punt, een nieuw centraal digitaal platform om meldingen, klachten, suggesties en complimenten op te volgen.

In de periode van 23 mei tot 31 december 2022 ontving O-punt in totaal 6.494 meldingen, klachten, suggesties en complimenten, waarvan 4.708 van klanten en 1.786 van eigen medewerkers. Bij de 4.708 meldingen van klanten zijn er 343 suggesties en 147 complimenten. De meldingen van eigen medewerkers komen onder andere van de Gemeenschapswachten en gemeentelijke vaststellers die via hun smartphone snel en gemakkelijk meldingen kunnen invoeren als ze in de stad zaken zien die voor verbetering vatbaar zijn. Denk maar aan sluikstort, schade aan openbaar domein, defecten,…

O-punt werkt!

De meldingen die via O-punt binnenkomen, zijn heel divers. Heel wat meldingen gaan over praktische problemen en deze probeert de Stad uiteraard zo snel mogelijk op te lossen. Zo was er in mei 2022 een melding over een grondverzakking aan een bushalte. Deze verzakking werd hersteld door de stedelijke diensten, wat een feedbackscore van 5 (heel tevreden) opleverde van de melder. In juni 2022 werden er naar aanleiding van een melding extra fietsnietjes geplaatst op het Paulusplein en in augustus 2022 werd er signalisatie voor fietsers aangebracht op de rijbaan in de Koninginnelaan naar aanleiding van een melding over een onveilige doorgang naar het Maria-Hendrikapark. Nog een laatste voorbeeldje uit september 2022: Stad Oostende ontving de melding dat de bloembakken in de Kapellestraat te dicht bij elkaar stonden, waardoor er geen doorgang mogelijk was voor bakfietsen. De stedelijke diensten hebben de situatie aangepast waardoor er nu een vlottere doorgang is, en daarover werd dan weer een leuk complimentje ingestuurd via O-punt.

Wil je ook iets melden, vragen of delen? Neem dan contact op met O-punt via www.oostende.be/O-punt, mail naar O-punt@oostende.be of bel gratis 0800 1 8400. O-punt is tijdens de openingstijden ook fysiek bereikbaar via het onthaal in het Stadhuis, Vindictivelaan 1 of in de campus Edith Cavell, Edith Cavellstraat 15. 

Gepubliceerd op donderdag 25 mei 2023 12.22 u.