Een melding maken

Hoofdthemas

Contact opnemen

Het O-punt is één contactpunt om iets te melden, vragen, delen. Online, telefonisch, per mail en fysiek gemakkelijk bereikbaar! 

Discriminatie op de woonmarkt

De zoektocht naar een huurwoning verloopt niet altijd even makkelijk. Uit onderzoek blijkt dat heel wat kandidaat-huurders af te rekenen krijgen met discriminatie. In bepaalde gevallen worden zij geweigerd omdat ze steun krijgen van het Sociaal Huis, omdat ze van vreemde origine zijn of omdat ze een beperking hebben.

Verhuurders zijn zich niet altijd bewust van het feit dat zij discrimineren. Ze laten zich soms leiden door vooroordelen of gaan verder op eerdere negatieve ervaringen. Bovendien is het niet altijd duidelijk wanneer er sprake is van discriminatie. Op de huurmarkt is discriminatie op gelijk welk moment verboden.

Soorten discriminatie

Directe discriminatie (bijvoorbeeld: enkel Belgische nationaliteit toegestaan)

Indirecte discriminatie (bijvoorbeeld: geen huisdieren welkom)

Onbewuste discriminatie (bijvoorbeeld: vooroordeel: geen grote gezinnen want die maken teveel lawaai)

Opdracht tot discriminatie (bijvoorbeeld: verhuurder vraagt vastgoedmakelaar geen mensen van vreemde origine toe te laten)

Weigeren van redelijke aanpassingen aan de woning voor mensen met een beperking.

Wat als het slachtoffer bent van discriminatie

Meen je het slachtoffer te zijn van discriminatie, dan zul je daarvan bewijs moeten leveren. Beschik je over duidelijke e-mails of getuigenissen die erop wijzen dat je werd gediscrimineerd, dan is het aan de verhuurder om deze te weerleggen en om zijn keuzes te verantwoorden.

Je kunt een melding van discriminatie doen bij het woonloket. Het woonloket onderneemt de nodige stappen zodat de zaak kan behandeld worden door UNIA, de onafhankelijke openbare instelling die discriminatie bestrijdt en gelijke kansen bevordert.