Omgevingsvergunningen: hoe en wat

Omgevingsvergunningen: hoe en wat

Een omgevingsvergunning aanvragen.

Een omgevingsvergunning vraag je in digitaal aan via het omgevingsloket Vlaanderen, een digitaal platform aangeboden door de Vlaamse overheid.
Je vindt op deze pagina ook alle informatie over de verschillende onderdelen van je vergunningsaanvraag.

 Voordelen van digitaal indienen

  • Via het Omgevingsloket kun je op elk gewenst moment een aanvraag indienen en je dossier opvolgen.
  • Je hoeft daarvoor niet langer naar het stadhuis te komen, je bent dus niet afhankelijk van de openingsuren van de stadsdiensten.
  • Het systeem zorgt ervoor dat je op een transparante manier inzage krijgt in de stand van zaken van je dossier.
  • Je kunt het dossier op elk moment raadplegen en via e-mail word je op de hoogte gebracht van de verschillende gebeurtenissen.
  • Je bespaart op papier, aangezien de dossiers volledig digitaal worden ingediend en verwerkt.

Hoe werkt het?

Het Omgevingsloket werkt met een login op basis van je identiteitskaart. Om een aanvraag in te dienen, zul je dus moeten beschikken over een EID-kaartlezer. Het is mogelijk om de eerste keer met je identiteitskaart in te loggen en je smartphone te koppelen aan je identiteitskaart. De volgende keer kan je dan inloggen via je smartphone met de Itsme-app. Het Omgevingsloket is een online portaal dat geen extra software vereist. 

Bekijk vooraf de normenboeken

De stad raadt aan om vooraf de normenboeken van de Vlaamse regering door te nemen voor je aan de slag gaat met het samenstellen van je digitaal dossier. Een dergelijk dossier verschilt in bepaalde opzichten van een analoog dossier waardoor ook de voorbereiding enigszins anders zal verlopen.

Bekijk ook even onze voorbeelddossiers

Op deze pagina vind je voorbeelddossiers voor vaak aangevraagde werken.

Vragen?

Heb je nog een vraag: contacteer dienst Omgeving