Openbaar vervoer vanaf 2021 gevoelig versterkt

Samen met de omliggende gemeenten maakte Stad Oostende een nieuw openbaar vervoersplan. Dat zorgt voor een beter openbaar vervoer in, van en naar Oostende. Haltes worden frequenter bediend, er komen meer avondbussen en op veel trajecten worden de reistijden verkort.

Het openbaar vervoer in, van, en naar Oostende wordt vanaf volgend jaar gevoelig versterkt. Door verschillende lijnen te bundelen neemt de frequentie van bediening gevoelig toe. Dat betekent dat er per halte meer bussen per uur zullen langskomen, zowel op weekdagen als in het weekend.

Meer bussen 's avonds, kortere reistijden

Ook het aantal bussen dat 's avonds rijdt, gaat omhoog. Waar de avondlijnen nu eenmaal per uur rijden, komt de bus op verschillende lijnen voortaan elk halfuur langs. Meer nog: er zal op meer lijnen dan vandaag avondbediening zijn. Bovendien komt de bus voortaan ook ’s avonds langs op plaatsen waar er vandaag nog geen avondbediening is, bijvoorbeeld op de Gistelsesteenweg. Ook het aanbod van en naar Oostende, bijvoorbeeld in Gistel en Oudenburg, wordt uitgebreid.

Ook de reistijden op verschillende trajecten verkorten gevoelig. Als je vandaag wil wisselen van lijn, moet je bijna altijd eerst naar het station. In de toekomst wordt dat anders. Zo zal je bijvoorbeeld ook op de Torhoutsesteenweg van bus kunnen wisselen om zo vanuit Stene rechtstreeks naar Mariakerke te reizen. De lijnen naar de Vuurtorenwijk en naar Bredene halen we dan weer uit elkaar, zodat de reistijd naar beide locaties een flink stuk korter wordt.

Vervoer op Maat

Nieuwe en toekomstige ontwikkelingen worden nu al opgenomen in het openbaar vervoersplan. Zowel het nieuwe Crematorium als Ostend Science Park (in de achterhaven) zullen worden bediend door middel van Vervoer op Maat. Vandaag is het moeilijk in te schatten hoe groot de vraag zal zijn voor deze plaatsen. Toch is het erg belangrijk dat er ook hier goede mobiliteitsoplossingen zijn. Stad Oostende kiest daarom voor de mobiliteitscentrale Vervoer op Maat. Zij zullen mensen helpen om hun verplaatsing te plannen, bijvoorbeeld met een taxi, deelfiets of een andere oplossing.

Vlaanderen is opgedeeld in vijftien vervoersregio’s. Binnen een vervoersregio werken steden en gemeenten samen om tegen december 2021 een toekomstgerichte mobiliteitsvisie uit te werken. Zo werkt Oostende samen met Koksijde, Nieuwpoort, Middelkerke, Bredene, De Haan, Oudenburg, Gistel en Ichtegem aan een regionaal mobiliteitsplan. Dit openbaar vervoersplan is een eerste belangrijke stap in de volledige uitrol van dat plan.

Bereikbaar Oostende: minder files, meer veiligheid

Door het aanbod te versterken, zal het openbaar vervoer voor de Oostendenaars aantrekkelijker worden. Dat zal dan weer zorgen voor meer verkeersveiligheid en minder fileleed. Tegelijk worden we een stuk bereikbaarder uit de omliggende gemeenten. Mensen moeten vlot naar onze stad kunnen komen om te werken, studeren of zich te ontspannen. Dit nieuwe openbaar vervoersplan zorgt ervoor dat Oostende haar rol als centrumstad nog meer dan voordien kan waarmaken.

Gepubliceerd op maandag 19 oktober 2020 9.48 u.