Vraag je akte digitaal aan of maak een afspraak
- Vraag de akte van overlijden digitaal aan
Het afschrift ontvang je in de meeste gevallen onmiddellijk in je mailbox. Bij extra controle nodig van een ambtenaar ontvang je het afschrift binnen 2 tot 5 werkdagen in je mailbox.
- Maak een afspraak om de akte aan te vragen voor derden
Een akte aanvragen voor derden betekent dat je namens een ander persoon een akte aanvraagt, bijvoorbeeld voor een familielid of een cliënt.
Een akte van overlijden bewijst het feit van het overlijden en stelt de identiteit van de overledene vast. Deze akte is nodig vooraleer de ambtenaar van de burgerlijke stand de toestemming tot vervoer en begraving of crematie van de overledene kan geven.
Voorwaarden
Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de overlijdensakte aanvragen:
- Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
- Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?
Voor akten van overlijden wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:
- de overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
- de wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
- bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
- de erfgenamen
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.
Als de akte meer dan 50 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
Bewijsstukken
Als je het document zelf ophaalt:
- jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het document voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- jouw eigen identiteitskaart.
Procedure
De overlijdensakte wordt opgesteld in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente in kwestie stuurt de akte daarna door naar de gemeente waar de overledene woonde.
Je kan een uittreksel of afschrift van de overlijdensakte aanvragen bij het gemeentebestuur. Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen via het e-loket van de gemeente.
Sinds 31 maart 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert jouw akte van voor 31 maart 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.
Kan ik het afschrift of uittreksel gebruiken in het buitenland?
In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt je nakijken of jouw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.
Heb je een afschrift of uittreksel met apostille of legalisatie nodig, dan kan je het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.
De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.
Regelgeving
Standaard wordt er een uittreksel gegeven, tenzij op uitdrukkelijke vraag van de burger een afschrift.
Afgifte mogelijk voor alle akten (niet-openbare akten)
Niet-openbare akte
Afschrift overlijdensakten vóór 31/03/2019 minder dan 75 jaar oud
Huwelijksakten van minder dan 75 jaar oud
Andere akten minder dan 100 jaar oud
Geboorteakten van minder dan 100 jaar oud. OPGELET : ouders hebben ALTIJD recht op een geboorteakte van hun kinderen (meer- OF minderjarig)!
Wie mag een akte verkrijgen:
De betrokkene zelf
de wettelijke vertegenwoordiger
de echtgenoot mits bewijs gerechtvaardigd belang (zie Lijst van gerechtvaardigde belangen)
de wettelijk samenwonende, mits bewijs gerechtvaardigd belang (zie Lijst van gerechtvaardigde belangen)
de bloedverwanten in de opgaande of nederdalende lijn in de eerste graad, mits bewijs gerechtvaardigd belang(zie Lijst van gerechtvaardigde belangen)
de erfgenamen, mits bewijs gerechtvaardigd belang (zie Lijst van gerechtvaardigde belangen)
Lijst van gerechtvaardigde belangen
1° het opmaken of wijzigen van een akte van de burgerlijke stand in het buitenland;
2° het voeren van een gerechtelijke procedure inzake de staat van de persoon;
3° zich registreren bij een buitenlandse sociale zekerheidsinstantie of een andere buitenlandse autoriteit;
4° het bewijs van verwantschap leveren met het oog op het maken van een reis;
5° het opmaken van een notariële akte;
6° het verkrijgen of verwerpen van een nalatenschap;
7° het solliciteren in het buitenland ;
8° het aanvragen van een buitenlands paspoort, identiteitskaart of rijbewijs;
9° het kennen van zijn erflaters of erfgenamen;
10° het beschikken over een onderhands mandaat van de persoon van wie de akte de staat van de persoon vaststelt of wijzigt.
Afgifte mogelijk voor alle akten (openbare akten)
Openbare akte
Uittreksel overlijdensakte
Afschrift overlijdensakte opgemaakt vanaf 31/03/2019
Afschrift overlijdensakte van meer dan 75 jaar oud
Huwelijksakten van meer dan 75 jaar oud
Andere akten van meer dan 100 jaar oud
Iedereen mag dit opvragen.