Reisdocument voor staatlozen, vluchtelingen en vreemdelingen

Hoofdthemas

Maak een afspraak

Stap 1: aanvragen

Aanvraag reisdocument

Belangrijk:
- Breng een pasfoto mee (maximum zes maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden. Of laat een foto nemen aan het loket. Dit is gratis!

Stap 2: afhalen

Optie 1: afhalen in het stadhuis
(na verwittiging via sms of e-mail)

Afhalen reisdocument

Optie 2: thuisbezorgen tegen betaling!

Stad Oostende laat reisdocumenten nu ook aan huis leveren, lees meer...

Staatlozen, vluchtelingen en vreemdelingen in Belgiƫ kunnen een Belgisch reisdocument aanvragen in de gemeente waar zij wonen en ingeschreven staan. Het reisdocument dient als het nationale paspoort dat ze niet kunnen verkrijgen.

Voorwaarden

Erkende vluchtelingen en staatlozen moeten in het bezit zijn van de nodige verblijfsdocumenten. Andere vreemdelingen moeten ook kunnen aantonen dat ze aan specifieke voorwaarden voldoen.

Procedure

Erkend vluchteling of staatloos

Je kunt de aanvraag rechtstreeks bij jouw gemeentebestuur indienen, samen met de nodige identiteitsdocumenten en een recente normconforme pasfoto (maximaal 6 maanden oud). Als jouw papieren en jouw status in orde zijn, registreert jouw gemeentebestuur de aanvraag van een reisdocument meteen.

Vreemdeling, maar geen erkend vluchteling of niet staatloos

Om een aanvraag bij jouw gemeentebestuur te kunnen indienen, moet je eerst de toestemming van de FOD Buitenlandse Zaken vragen. Aan de hand van een vragenlijst op de website van de FOD Buitenlandse Zaken kun je nagaan of je voldoet aan de voorwaarden en welke documenten je moet indienen om een reisdocument voor een vreemdeling te kunnen aanvragen.

Als je aan de voorwaarden voldoet:

  • stuur je  een e-mail naar passeport@diplobel.fed.be met het onderwerp: 'Aanvraag van een reisdocument voor een vreemdeling'
  • of stuur je een brief naar:

    FOD Buitenlandse Zaken
    Directie Reis- en identiteitsdocumenten
    dienst C2.2 Individuele dossiers & nationale regelgeving
    Karmelietenstraat 15
    1000 Brussel)

In de e-mail of op de brief vermeld je de volgende gegevens:

  • jouw naam en voornamen
  • jouw geboorteplaats
  • jouw nationaliteit
  • een kopie van uw verblijfstitel
  • eventueel een kopie van andere documenten betreffende jouw situatie.

De aanvraag voor een minderjarig kind wordt ingediend door de ouder(s) of voogd.

De onderzoekstermijn bedraagt circa 6 weken. Zodra je de toestemming van de FOD Buitenlandse Zaken (per mail) hebt ontvangen, heb je 2 weken de tijd om jouw aanvraag persoonlijk bij jouw gemeentebestuur samen met de identiteitsdocumenten en een recente normconforme pasfoto (maximaal 6 maanden oud) in te dienen.

Wat meebrengen

Erkend vluchteling of staatloos

  • jouw verblijfstitel (kaart A, B, C, D, F(+)). Kinderen jonger dan 12 jaar moeten in het bezit zijn van een identiteitsbewijs voor een kind van minder dan 12 jaar.
  • een recente normconforme pasfoto (maximaal 6 maanden oud).

Vreemdeling, maar geen erkend vluchteling of niet staatloos

  • de gevraagde identiteitsdocumenten, naargelang jouw situatie
  • een recente normconforme pasfoto (maximaal 6 maanden oud).
JOUW STAD. JOUW VRAGEN. JOUW BEZORGDHEDEN. JOUW REACTIES.
Kom hier met al je vragen, en zelfs om eens te klagen. Maar ben je echt content, geef dan een compliment bereikbaar van maandag tot en met zaterdag van 8 tot 19 uur.