Uit recent onderzoek blijkt dat de gemiddelde milieu-impact van een Europese vliegtuigreis vijf keer hoger is dan die van een treinreis. Deze studie, uitgevoerd door Transport & Mobility Leuven (TML) in opdracht van Bond Beter Leefmilieu (BBL), vergeleek de milieu-impact en ticketprijzen voor 24 Europese bestemmingen vanuit België. De resultaten laten grote verschillen zien afhankelijk van de bestemming. Ontdek hieronder wat de beste optie is voor jouw volgende reis.
Milieu- en klimaatimpact in euro's
Het onderzoek van TML heeft naast de klimaatimpact ook de stikstofuitstoot en geluidshinder meegenomen. De milieu- en klimaatimpact wordt uitgedrukt in een bedrag in euro's, dat de kosten weerspiegelt om de veroorzaakte milieuschade te herstellen. Voor deze berekeningen zijn methodes gebruikt die ook door de Europese Commissie en het Europees Milieuagentschap worden toegepast. Gemiddeld is de milieu- en klimaatimpact van een Europese vliegtuigreis 56 euro, terwijl die van een treinreis slechts 11 euro bedraagt.
Er zijn echter grote verschillen per bestemming
Vooral korte vluchten, zoals naar Amsterdam, hebben een veel hogere milieu-impact per kilometer dan langere vluchten. Dit komt doordat de meeste uitstoot en geluidshinder van een vliegtuigreis plaatsvinden bij het opstijgen en landen. Zo is de milieu-impact van een treinreis naar Amsterdam 13 keer lager dan die van een vliegtuigreis. Andere milieuvriendelijke treinbestemmingen zijn Londen, Manchester, Parijs en Wenen, waar de treinreis respectievelijk 9 keer milieuvriendelijker is.
De ticketprijzen weerspiegelen niet altijd de milieu-impact
Gemiddeld is een treinticket 1,4 keer duurder dan een vliegticket als je drie maanden van tevoren boekt. Sommige bestemmingen, zoals Wenen en Edinburgh, springen eruit met treintickets die vier keer duurder zijn dan vliegtickets, terwijl de milieu-impact van de trein respectievelijk 9 en 5 keer lager is.
Er zijn ook bestemmingen waar de milieuvriendelijkste optie nauwelijks meer kost of zelfs goedkoper is. Voor een reis naar Amsterdam is het treinticket (29 euro) bijvoorbeeld aanzienlijk goedkoper dan het vliegticket (148 euro). Voor bestemmingen als Londen, Genève, Praag, Lyon, Toulouse, Marseille en Nantes liggen de kosten voor trein en vliegtuig dicht bij elkaar.
Luchtvaart en subsidie
Uit de studie blijkt ook dat de luchtvaart veel meer subsidie ontvangt dan het spoorvervoer, ondanks de hogere milieu-impact. De Belgische luchtvaart hoeft geen accijnzen voor kerosine te betalen, profiteert van btw-voordelen en krijgt een groot deel van zijn uitstootrechten gratis. Deze voordelen zorgen ervoor dat de sector jaarlijks 665 miljoen euro aan subsidies ontvangt, terwijl het internationale personenvervoer per spoor slechts enkele miljoenen ontvangt.
Lees de volledige oorspronkelijke tekst op vrtnws.
5 milieuvoordelen van reizen met de trein
- Lager CO2-uitstoot: Treinen stoten aanzienlijk minder CO2 uit per passagier dan vliegtuigen en auto's, wat bijdraagt aan de vermindering van de klimaatverandering.
- Minder luchtvervuiling: Treinen produceren minder stikstofoxiden en fijnstof dan vliegtuigen en auto's, wat beter is voor de luchtkwaliteit en gezondheid.
- Energie-efficiëntie: Treinen zijn energiezuiniger dan andere vormen van gemotoriseerd vervoer. Ze zijn bovendien nog extra energiezuinig wanneer ze op elektriciteit rijden die afkomstig is van hernieuwbare bronnen.
- Weinig tot geen geluidsoverlast: Treinreizen veroorzaken minder geluidshinder voor omwonenden in vergelijking met vliegtuigreizen.
- Geen opstijg- en landingsuitstoot: De grootste milieu-impact van een vliegtuigreis vindt plaats bij het opstijgen en landen, wat bij treinreizen ontbreekt.