In het kader van het Europees project BluAct, dat verschillende Europese havensteden verbindt en stimuleert om op Blauwe Economie in te zetten, werd ‘SeaZone’ geïntroduceerd. Het project werd voorgesteld in Greenbridge.
Blauwe groei is een strategie gelanceerd vanuit de Europese commissie en de acties die daaruit voortvloeien richten zich op een duurzame exploitatie van de zee. SeaZone wil burgers, bedrijven, jong talent, innovatie en creativiteit samenbrengen. De nieuwe ideeën en samenwerkingen die hieruit tot stand komen, moeten een duurzame economie in Oostende stimuleren. Alle ideeën zijn welkom; van drones die windmolens herstellen, zeewier als voedselvervanger, slimme stofzuigers die plastic uit zee halen tot zwemkledij van gerecycleerd plastic.
SeaZone wil zo de haven en het maritieme landschap innovatief leven inblazen en het terug integraal onderdeel laten worden van Stad Oostende. Deze SeaZone competitie richt zich tot studenten, burgers, ondernemers en bedrijven die aan de slag willen in de Blauwe Economie. Met de launch van SeaZone willen we niet alleen een kader schetsen, we zijn op zoek naar concrete ideeën. We willen inspireren en aanzetten tot een creativiteit.
In 2019 lanceerde Stad Oostende, net als 6 andere Europese havensteden, een competitie om de blauwe economie in hun regio te stimuleren en dit vooral op vlak van innovatie en ondernemerschap. Blauwe economie behelst alle economische activiteiten gelinkt aan oceanen, zeeën en kusten en dit op een duurzame manier. De SeaZone-competitie in Oostende volgt het voorbeeld van de Griekse havenstad Pireaus die intussen al voor de zesde keer een succesvolle Blue Growth Competition organiseerde.
Uit alle inzendingen kwamen vijf projecten uit de bus die aan alle voorwaarden voldeden:
- O.666 is een proeftuin voor circulaire economie, sociaal en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zij presenteerden SeaSlate: gevelbekleding gemaakt uit gerecycleerd plastic, verzameld langs onze kust.
- Maison Saints & Bullies is een ecologische conceptwinkel dat afval uit de zee hergebruikt om er trendy en ambachtelijke modeartikelen mee te maken. Daarvoor werkt het modehuis o.a. samen met Oostendse scholen.
- Ithaka vzw, coachingcentrum voor mensen met een beperking, bedacht een project ‘Seaprint’ waarbij hun cliënten fairtradedraagtassen en ander textiel op een ecologische manier bedrukken met zeethema’s.
- Een team van Vives Hogeschool stelde een dronesimulator voor om dronepiloten op te leiden om controlevluchten uit te voeren in de windmolenparken voor onze kust. Het project wil samenwerken met de aanwezige spelers in de blauwe economie.
- Studenten van UGent bedachten de FLIAT-tool, een toepassing om op een gebruiksvriendelijke wijze de impact van overstromingen te berekenen en te voorspellen.
De jury verkoos het project ‘Seaprint’ van Ithaka vzw als het project met het meeste potentieel.
SeaZone partners: Stad Oostende, Blauwe Cluster, VLIZ, Economisch Huis Oostende, Toerisme Oostende, Vives Hogeschool, GreenBrigde, Port Oostende en Cepphar