Sluikstortcamera's

De Stad Oostende neemt heel wat initiatieven om het samenleven in Oostende zo aangenaam mogelijk te maken. Zwerfvuil, sluikstort en rondslingerende vuilniszakken die op een verkeerde dag worden buitengezet, geven een stad een negatieve uitstraling.

De Stad Oostende nam al heel wat initiatieven om hieraan tegemoet te komen. Sinds enkele jaren investeert de Stad onder andere in afvalstraten. Het plaatsen van afvalstraten zorgt ervoor dat inwoners toegang hebben tot een locatie waar ze hun afval kwijt kunnen, op elk moment van de week. Daarnaast delen de Gemeenschapswachten hondenpoepzakhouders en zakasbakjes uit, werd in 2022 de netheidscampagne 't Is weer proper gelanceerd en plaatsten we peukenzuilen op het openbaar domein.

Naast preventie en sensibilisering zet de Stad Oostende ook extra in op handhaving. De Gemeenschapswachten en de reinigingsdiensten houden meermaals per week controles aan deze afvalstraten. Daarnaast nemen de gemeentelijke vaststellers dagelijks, ook in het weekend, de afvalstraten mee in hun controles. Deze fysieke controles leveren jaarlijks heel wat vaststellingen van sluikstort en zwerfvuil op.

De Stad kocht in 2024 zes verplaatsbare, zichtbare camera’s aan met het oog op de verdere aanpak van sluikstorten. Het plaatsen van de camera’s zorgt voor een stijging van de pakkans waardoor mogelijke sluikstorters sneller afgeschrikt worden. De sluikstortcamera’s worden ingezet op het openbaar domein en zijn gericht op hotspots waar vaak zwerfvuil of sluikstort wordt terug gevonden.

Wie betrapt wordt, kan zich aan een Gemeentelijk Administratieve Sanctie (GAS) verwachten. Een GAS kan worden opgelegd bij kleinere overtredingen van openbare overlast. Hieronder vallen ook sluikstort en zwerfvuil.

Meer informatie over GAS en de afhandeling vind je hier: Wat is een GAS?.

Hoe werkt het?

  • De Stad Oostende heeft zes verplaatsbare, zichtbare sluikstortcamera’s in eigen beheer. De camera’s worden ingezet voor de handhaving en preventie van sluikstorten en zwerfvuil.
  • De zichtbare, verplaatsbare camera’s kunnen worden ingezet op het volledige grondgebied van Oostende, meer bepaald op locaties waar regelmatig sluikstort of overlast wordt gesignaleerd, vastgesteld of verwacht.
  • De zichtbare, verplaatsbare camera’s worden geplaatst op locatie door de dienst Openbaar Domein van de Stad Oostende
  • De zichtbare, verplaatsbare camera’s blijven per locatie actief voor een vooraf bepaalde periode en worden regelmatig verplaatst.
  • Ter hoogte van de toegang tot de plaats waar de camera’s zijn geplaatst, wordt een duidelijk pictogram bevestigd die alle wettelijke verplichte vermeldingen bevat.
  • De camera’s nemen beelden op met als doel de identificatie van overtreders. Onbevoegde personen hebben geen toegang tot het systeem. Aangewezen medewerkers van de Stad Oostende en de Lokale Politie Oostende staan in voor het uitlezen van de camerabeelden.
  • De beelden worden niet langer bijgehouden dan strikt noodzakelijk en met een maximum van 1 maand. Langer dan 1 maand bewaren is enkel toegelaten indien deze beelden bewijs leveren of kunnen bijdragen tot het leveren van bewijs van een misdrijf, van schade of van overlast of het identificeren van een dader, verstoorder van de openbare orde, een getuige of een slachtoffer.
  • Iedere gefilmde persoon heeft een recht van toegang tot de eigen beelden en kan daartoe een gemotiveerd verzoek richten aan de verantwoordelijke voor de verwerking. De contactpersoon inzake toegang tot de beelden is de Data Protection Officer (DPO) van de Stad Oostende. Je kan de DPO bereiken via privacy@oostende.be.
  • Naast het vaststellen hebben de sluikstortcamera’s ook een afschrikkend effect. De camera wordt zichtbaar geplaatst. Het ontradende effect van de camera’s zorgt voor een vermindering van sluikstort in de omgeving.

Welke gegevens worden er verwerkt?

De sluikstortcamera’s genereren beelden. Indien er geen overtreding vast te stellen valt, dan gebeurt er niets met deze beelden en worden deze automatisch verwijderd na een periode van 1 maand.

Indien er wel een overtreding wordt vastgesteld, dan worden de betrokken beelden verwerkt met als doel de identificatie en eventuele sanctionering van de overtreder.

Door het genereren van beelden worden persoonsgegevens van burgers verzamelt, verwerkt en bewaart. Persoonsgegevens zijn alle gegevens waarmee je kan worden herkend of geïdentificeerd, rechtstreeks of onrechtstreeks. Deze gegevens worden enkel verwerkt en bewaard indien een overtreding op de camerabeelden vastgesteld werd.

Specifiek voor de inzetbaarheid van zichtbare, verplaatsbare sluikstortcamera’s, meer bepaald het kunnen overgaan tot een eventuele bestraffing in GAS, worden volgende persoonsgegevens verzameld, verwerkt en bewaard:

  • Persoonlijke gegevens van de overtreder: naam, voornaam, rijksregisternummer, nationaliteit en adres;
  • gegevens van het voertuig van de overtreder: merk, kenmerken, kenteken;
  • gegevens uit het bestuurlijk verslag: datum en pv-nummer, aard inbreuk.

Hotspots

De sluikstortcamera’s worden ingezet op locaties waar regelmatig sluikstort of overlast wordt gesignaleerd, vastgesteld of verwacht. Onder de hotspots vallen onder andere de afvalstraten binnen de Stad Oostende en bepaalde afgebakende locaties waar regelmatig sluikstort wordt teruggevonden.

Bijvoorbeeld:

  • Afvalstraat Schildersstraat
  • Afvalstraat Blauwkasteelstraat
  • Afvalstraat Gerechtsplein
  • Afvalstraat Spoorwegstraat
  • Afvalstraat Taboralaan
  • Afvalstraat Kerklaan
  • Afvalstraat Stroombanklaan
  • Afvalstraat Mariakerkeplein
  • Afvalstraat Koninginnelaan
  • Afvalstraat Cardynplein
  • Prinses Stefanieplein
  • OC De Ballon
  • ’t Eilandje
  • Francis Verestraat/Stanleylaan
  • Troonstraat
  • Koningsstraat

Welke rechten heb ik als burger?

De Algemene Verordening Gegevensbescherming zorgt ervoor dat je een aantal rechten krijgt bij de verwerking van jouw persoonsgegevens. Voor meer informatie verwijzen we je door naar de privacyverklaring.

Hoe kan je deze rechten uitoefenen?

Je kan jouw rechten uitoefenen door contact op te nemen met de Functionaris voor gegevensbescherming:

We bezorgen je zo snel mogelijk een antwoord: uiterlijk 30 dagen nadat we het verzoek en het bewijs van je identiteit ontvangen hebben. Indien we binnen die termijn niet in staat zijn de vraag te beantwoorden, zullen wij je hierover contacteren.

Waar kan ik terecht met vragen?

Heb je vragen over het project sluikstortcamera’s?

Je kan deze stellen via het O-punt:

www.oostende.be/meldpunt

0-punt@oostende.be

0800 1 8400

Heb je vragen over de privacy van jouw gegevens?

Je kan deze stellen aan onze Data Protection Officer (DPO) via mail privacy@oostende.be.


Lees de bekendmaking

Algemene privacyverklaring van Stad Oostende

JOUW STAD. JOUW VRAGEN. JOUW BEZORGDHEDEN. JOUW REACTIES.
Kom hier met al je vragen, en zelfs om eens te klagen. Maar ben je echt content, geef dan een compliment bereikbaar van maandag tot en met zaterdag van 8 tot 19 uur.