De dienst Burgerzaken levert jaarlijks heel wat documenten af aan de Oostendenaars. Dat gebeurt op verschillende manieren: tijdens een bezoek aan het Stadhuis, per post of digitaal in de e-box van de aanvrager.
Rijbewijzen en reispassen moesten tot nu toe steeds persoonlijk afgehaald worden in het Stadhuis. In totaal worden er jaarlijks gemiddeld 6.750 rijbewijzen en reispassen afgeleverd. Om de dienstverlening verder te verbeteren zal Stad Oostende vanaf half april ook de mogelijkheid aanbieden om deze documenten thuis te laten afleveren bij de klant. De aanvrager kiest zelf op welke manier de documenten afgeleverd moeten worden.
Aanvraagprocedure
Wie een rijbewijs of een reispas wil aanvragen, maakt een afspraak in het Stadhuis. Bij de aanvraag is het noodzakelijk dat de klant naar het Stadhuis komt om de biometrische gegevens in te lezen en de nodige handtekeningen te plaatsen op de aanvraagdocumenten.
Tijdens de aanvraag kan de klant kiezen om het document zelf gratis af te halen tijdens een tweede afspraak in het Stadhuis of om de documenten tegen betaling te laten afleveren op een plaats en tijdstip naar keuze. De aflevering kan overal in Belgiƫ (thuis, op kantoor, in een studentenverblijf,...), van maandag tot en met zaterdag.
Deze dienstverlening wordt aangeboden door Dynasure (een dochterbedrijf van bPost), het enige bedrijf dat deze dienstverlening aanbiedt in Belgiƫ. Dynasure is gespecialiseerd in het duurzaam, veilig en betrouwbaar bezorgen van waardevolle producten. Zowel de dienst Burgerzaken als de klant kunnen de verzending online volgen aan de hand van een track & trace-code.
De kostprijs voor het leveren is een vast bedrag van 13,95 euro per document en 4,55 euro per bijkomend document dat op hetzelfde tijdstip op hetzelfde adres wordt afgeleverd. Het gaat om een levering van belangrijke identiteitsdocumenten die niet via de gewone post kunnen worden verstuurd. Bovendien worden de oude identiteitsdocumenten tijdens de bezorging vernietigd. De betaling gebeurt op het moment van de aanvraag van het document in het Stadhuis.
Klantgerichte dienstverlening
Stad Oostende zet sterk in op klantgerichtheid en wil de klantervaring bij de gebruiker zo veel mogelijk verbeteren. Door de aflevering van documenten aan huis aan te bieden als dienstverlening geven we een extra service, volledig op maat van de klant. Voorlopig zijn reispassen en rijbewijzen de enige documenten die wettelijk thuis mogen afgeleverd worden.