Stad Oostende voert nieuwe aanpassingen zone 30 door en blijft verkeersinfrastructuur en snelheidsregime evalueren

De Stad blijft de zone 30 in Oostende evalueren en bekijkt om een aantal straten terug te brengen naar 50 km/uur. Het plan van aanpak hiervoor bestaat uit metingen en aanpassingen aan de weginfrastructuur, telkens als eerste stappen in het kader van de verkeersveiligheid.

In september 2022 werd de maximumsnelheid in de meeste straten verlaagd van 50 km per uur naar 30 km per uur. De Stad evalueert deze situatie en gaat na of deze snelheidsverlaging haar doel heeft bereikt, waar de verkeersveiligheid en verkeersinfrastructuur kan en moet verbeterd worden en of het snelheidsregime daarna terug naar 50 km/uur gaat in bepaalde straten. Bij deze evaluatie houden we rekening met drie belangrijke factoren: de verkeersveiligheid, de leefbaarheid van de buurt en de bereikbaarheid van de wijk.

Verkeersveiligheid verhogen via weginfrastructuur

Stad Oostende legde eerder al de basisprincipes voor aanpassingen in de zone 30 vast. Een veilige straat is ingericht volgens het STOP-principe (stappers, trappers, openbaar vervoer, personenvervoer) en heeft goed afgescheiden fiets- en voetpaden met veilige oversteekplaatsen, waarbij het wegbeeld moet stroken met de snelheid. Bovendien komen enkel hoofdassen of verbindingswegen in aanmerking. Zone 30 blijft hoe dan ook een feit in omgevingen van scholen, sportcentra en andere plaatsen waar veel kinderen en jongeren komen. Belangrijk is dat het verhogen van de snelheid enkel een optie is nadat de infrastructurele ingrepen gebeurd zijn, zoals bijvoorbeeld het aanleggen van veilige verkeersinfrastructuur voor fietsers en voetgangers.

Metingen en gesprek met de buurt

De Stad bereidt de aanpassing van de straten grondig voor met nulmetingen, aanpassingen aan de weginfrastructuur indien nodig, herhaling van metingen om pas daarna naar een aanpassing van de snelheid over te gaan. Er wordt ook rekening gehouden met de ongevallencijfers en eventuele verkeersconflicten in de straten. Stad Oostende gaat daarbij ook steevast eerst met de buurt in gesprek over eventuele aanpassingen. De inzichten van bewoners over hun straat zijn belangrijk. Hun expertise nemen we evenzeer in rekening.

Ondertussen vonden er al een paar bewonersvergaderingen plaats. We gingen aan de slag met de opmerkingen en ideeën van de bewoners. Zo werd volgens deze principes de snelheid in de Zilverlaan (tussen de Gistelsesteenweg en de Stuiverstraat) terug aangepast naar maximum 50 km/uur. Met haar gescheiden fiets- en voetpaden en duidelijke middenberm, is deze laan een goed voorbeeld. De oversteken en kruispunten voor fietsers en voetgangers werden extra ingesnoerd en zichtbaarder gemaakt en de voorrangsregels werden aangepast.

Stuiverstraat: overzicht beslissingen

Begin oktober 2025 ging de Stad in gesprek met de omwonenden over de mogelijke aanpassing van de maximumsnelheid in de Stuiverstraat, tussen het rondpunt aan de Zilverlaan - Klemskerkestraat en de Gistelsesteenweg. Volgende maatregelen worden eerst genomen alvorens de snelheid op de Stuiverstraat tussen de Smientstraat en de Gistelsesteenweg terug zone 50 wordt:

  • Er komen twee nieuwe fiets- en voetgangersoversteekplaatsen aan de kinderboerderij en ter hoogte van het kruispunt met de Sportparklaan, aan de Schaperijkreek (het paadje vanuit de wijk Baanhof).
  • In de Sportparklaan komt een nieuwe oversteekplaats voor voetgangers.
  • De bestaande fietsoversteek wordt duidelijker aangeduid met een rode ondergrond en witte markering
  • De fietsers hebben voortaan voorrang op de oversteekplaats
  • Waar het fietspad een bocht maakt van de Stuiverstraat naar de Sportparklaan komt een extra voetpad dat aansluit op de nieuwe oversteekplaats. Dit zorgt voor meer veiligheid voor fietsers en voetgangers.
  • Aan de fietsoversteekplaats in de Baanhofstraat werd het groen aangepast voor een betere veiligheid en zichtbaarheid van de fietsers.

Ook Taboralaan deels terug naar 50 km/uur, net als ventweg Dr Eduard Moreauxlaan

Eind september 2025 ging de Stad in gesprek met de omwonenden over de evaluatie zone 30 in de Taboralaan en de ventweg langs de Dr. Eduard Moreauxlaan (tussen de Taboralaan en de Stroombanklaan).

Volgende maatregelen worden eerste genomen alvorens daar de snelheid terug naar 50km/uur te brengen:

Ventweg Dr. Eduard Moreauxlaan terug naar 50 km/u na:

  • De snelheidsremmers (kussens) worden weggenomen voor de verkeersveiligheid (slalommen en ontwijkend rijgedrag ter hoogte van de drempels).
  • De fietsoversteek ter hoogte van het Groen Lint (tussen de huisnummers 263 en 265), wordt door middel van grondmarkeringen verduidelijkt.
  • Het snoeien van de haag ter hoogte van de fietsoversteek wordt opgevolgd.
  • We hebben de mogelijkheden voor het verplaatsen van de elektrische kast onderzocht, maar dit blijkt om technische en financiële redenen helaas niet haalbaar.

Taboralaan tussen Dr. Eduard Moreauxlaan en de Tarbotstraat wordt zone 50. Tussen Tarbotstraat en Voorhavenlaan blijft het zone 30. Dit na volgende ingrepen:

  • Voor de veiligheid van de zachte weggebruiker zullen we extra zebrapaden voorzien ter hoogte van de Karveelstraat, de Oosthinderstraat, de Tarbotstraat en de Tongstraat.
  • Aansluitend worden de markeringen van de fietsoversteek ter hoogte van de Francis Verestraat opgefrist.
  • De betonstrook in de Taboralaan tussen de Francis Verestraat en de Voorhavenlaan wordt hersteld.
  • Tot slot is er overleg gepland met De Lijn over de snelheid van de bussen in de straat.

De werken in bovenstaande straten starten nog eind dit jaar. De snelheid wordt pas aangepast in het voorjaar van 2026, als alle infrastructurele maatregelen zijn uitgevoerd. Daarna volgt een proefperiode van één jaar en zullen we de situatie evalueren en indien nodig bijsturen. De bewoners ontvangen voor de start van de werken nog een bewonersbrief met de timing van de werken. Er volgt ook een bewonersbrief met de timing wanneer de snelheid dan effectief aangepast wordt.

Evaluatie zone 30 gaat verder

Op de huidige ronde wijkcafés werden de basisprincipes van de evaluatie van de zone 30 en een eventuele aanpassing van het snelheidsregime, na ingrepen in functie van het verhogen van de verkeersveiligheid uitgebreid toegelicht. Binnenkort zullen er ook in andere wijken bewonersvergaderingen worden georganiseerd voor de straten die na een eerste analyse in aanmerking kunnen komen. Bij de evaluatie van deze straten wordt rekening gehouden met drie belangrijke factoren: de verkeersveiligheid, de leefbaarheid van de buurt en de bereikbaarheid van de wijk.

Kijk voor alle info over de aanpassing aan de zone 30 op www.oostende.be/zone30.

Gepubliceerd op vrijdag 14 november 2025 10.00 u.
JOUW STAD. JOUW VRAGEN. JOUW BEZORGDHEDEN. JOUW REACTIES.
Kom hier met al je vragen, en zelfs om eens te klagen. Maar ben je echt content, geef dan een compliment bereikbaar van maandag tot en met zaterdag van 8 tot 19 uur.