Op 15 december vond een constructief overleg plaats tussen de Stad Oostende en vertegenwoordigers van de taxisector. Tijdens dit overleg werden concrete afspraken gemaakt om de kwaliteit, transparantie en handhaving binnen de sector verder te versterken.
Striktere opvolging bestuurderspassen
De Stad zal voortaan bestuurderspassen die niet voldoen aan de vereiste kennis van het Nederlands (niveau B1 – richtgraad 2.1 + 2.2) actief opvolgen, controleren en aanschrijven. In totaal komen hiervoor 35 bestuurderspassen in aanmerking. Bestuurders die niet voldoen aan de voorwaarden zullen worden uitgenodigd voor een hoorrecht. Bij een negatieve evaluatie kan het College van Burgemeester en Schepenen beslissen tot schorsing of intrekking van de bestuurderspas.
Intensievere samenwerking voor betere handhaving
Daarnaast werd afgesproken om de samenwerking tussen Politie, Dienst Vergunningen, Dienst Mobiliteit, Dienst Handhaving en de Luchthaven te versterken. Deze nauwere samenwerking moet leiden tot een efficiëntere handhaving en een betere aanpak van vastgestelde problematieken binnen de taxisector.
Sensibilisering rond tarieven en rechten van de klant
De Stad Oostende zal ook een gerichte sensibiliseringscampagne uitwerken, gericht op zowel taxi-uitbaters en chauffeurs als klanten. Doel is om duidelijke afspraken rond ritprijzen te bevorderen en misverstanden te vermijden.
Klanten worden uitdrukkelijk aangemoedigd om het tarief vooraf te bespreken. Voor nachtritten op Oostends grondgebied geldt voor standplaatstaxi’s een maximumtarief van 15 euro. Deze taxi’s zijn herkenbaar aan de gele kaart op de achterruit. Indien de taximeter een lager bedrag aangeeft, dan geldt uiteraard dat lagere tarief.
Om de drempel voor meldingen te verlagen, zullen de aanspreekpunten voor klachten duidelijk en zichtbaar worden geafficheerd.
Met deze maatregelen wil de Stad Oostende inzetten op een eerlijke, transparante en kwaliteitsvolle taxisector, in het belang van zowel chauffeurs als reizigers.

