Sabien Windels (Rooffood Gent)
“Oostende is een stad in transitie, vol opportuniteiten. De stad kan een rol spelen door de boerenstiel en ambachten in de kijker te plaatsen. Ik roep jullie ook op om nog meer mooie zichtbare plekken met voedsel in de hoofdrol te creëren”.
Charlotte De Backer (Prof. Universiteit Antwerpen)
“We willen niet op dieet maar we willen onszelf wel een nieuwe levensstijl aanmeten. Wat als we de goeroes koppelen aan voedingsexperts? Dan kunnen we zo juiste en zinvolle verhalen te creëren”.
Silke Beirens (Schepen van Mens en Milieu)
“We kozen voor de naam 'Oostende Oogst'. We oogsten niet alleen groenten, maar ook , maar we gaan ook aan de slag met vlees, zuivel, vis, talent, chefs, ondernemers, voedselresten en nog veel meer. We willen de voedselstrategie samen met de stakeholders vorm geven”.
Hendrik Vandamme (Algemeen Boerensyndicaat)
“De Belg is niet chauvinistisch genoeg, waar zijn onze ‘produits terroirs’?
Voedsel verbindt boer en burger – de campagne 'Lekker van bij ons' speelt hier goed op in”.
Nele Lauwers (Boerenbond)
"Laat mensen voelen wat het is om voedsel te produceren. Het is niet simpel, het vliegt niet vanuit de lucht met een zachte landing in het winkelrek. Er zijn nog boeren die liever gewoon zwijgen en voort doen, dus influencers kunnen daar een nuttige aanvulling op zijn.”

Bekijk hier de presentaties van
- Sabien Windels (Rooffood Gent): 'Dynamisch ondernemerschap en nieuwe (kansen voor) boeren'
- Prof. Charlotte De Backer (Universiteit Antwerpen): 'De voedselgoeroes waar we wel naar luisteren: 'Wie zorgt voor een shift in ons eetpatroon, en wat kunnen we van hen leren?'
Benieuwd naar de resultaten van de mentimeter? Bekijk hier de antwoorden!