Als aanvulling op de tentoonstelling ‘België-Argentinië. Trans-Atlantische modernismen, 1910-1958’ in Mu.ZEE stelde de museumbibliotheek van Mu.ZEE de Argentijnse badplaats ‘Ostende’ centraal in een expositie in de bibliotheek van 1 tot 31 maart 2022.
In het begin van de twintigste eeuw jaagde de Belg Fernand Robette met de Italiaan Agustin Poli hun droom achterna. Ze wilden een zusterstad stichtten aan de Argentijnse kust naar model van de Belgische badplaats Oostende. Met de oprichting van een promenade, pier en het Hotel Termas moest ‘Ostende’ een toeristische trekpleister worden, maar de droom in de verwezenlijking van een kosmopolitische badstad verzandde.
Het tweelingzusje van de Stad Oostende kadert in een grootschalige onderneming om Argentinië met Buenos Aires als “Parijs van Zuid-Amerika” te profileren als een welvarende natie in binnen- en buitenland. De Belgische migratie was beperkter in vergelijking met andere West-Europese landen. Daarom probeerde men via een actieve migratiepolitiek Belgische migranten aan te trekken om een nieuw leven op te starten. Ostende valt hierin te situeren.
In de expo was ook documentatie over de artistieke uitwisseling tussen Argentinië en België opgenomen. Beiden hebben cultureel heel wat gemeen. Zo emigreerde de Belgische kunstenaar Victor Delhez naar Argentinië, onderhield de Belgisch-Argentijnse kunstenaar Julio Payro er nauwe contacten met Paul Delvaux en verzamelde de Argentijnse kunstverzamelaar Ignacio Pirovano het werk van Georges Vantongerloo.