Melding van tijdelijke afwezigheid

Hoofdthemas

Meld je afwezigheid digitaal of maak een afspraak

Stap 1:

Optie 1: Klik op de knop hieronder om je tijdelijke afwezigheid digitaal te melden.

Tijdelijke afwezigheid digitaal melden

Optie 2: Klik op de knop hieronder om een afspraak te maken om je tijdelijke afwezigheid te melden.

Tijdelijke afwezigheid melden


De tijdelijke afwezigheid moet de volgende kenmerken vertonen:

  • beschikken over een hoofdverblijfplaats waarnaar op elk ogenblik teruggekeerd kan worden;
  • beschikken over een hoofdverblijfplaats waarin men voldoende belangen behoudt, namelijk hetzij een onbewoonde woning, maar voldoende uitgerust en bemeubeld om er effectief te kunnen leven, hetzij een woning bewoond door gezinsleden. Het moet natuurlijk gaan om één of meerdere gezinsleden die reeds in die woning verblijven bij de aanvang van de tijdelijke afwezigheid;
  • de afwezigheid mag niet voor onbepaalde tijd zijn maar moet noodzakelijkerwijs tijdelijk zijn, anders zal de persoon geschrapt worden uit de bevolkingsregisters.

Elke persoon moet worden ingeschreven in de registers van de gemeente waar die persoon zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft, op de plaats waar deze werkelijk gedurende het grootste deel van het jaar verblijft. Het is ook die gemeente waar je terecht moet voor jouw officiële documenten (bv. identiteitskaart, rijbewijs).

Als je tijdelijk en kortstondig buiten de gemeente van jouw hoofdverblijfplaats verblijft moet je de dienst Burgerzaken van jouw gemeente op de hoogte brengen. Jouw hoofdverblijfplaats wordt niet gewijzigd door jouw tijdelijke afwezigheid. Je blijft ingeschreven in de registers van jouw gemeente.

Voorwaarden

De mogelijkheden tot tijdelijke afwezigheid (binnen- of buitenland) worden strikt beperkt tot:

  • verblijf in een verpleeginrichting, rusthuis of psychiatrische instelling
  • minder dan 1 jaar afwezig zijn voor:
    • vakantieverblijf
    • reizen in verband met jouw gezondheid
    • studie- of zakenreizen
    • beroepsopdrachten in binnen- of buitenland
  • studenten
  • gedetineerden
  • beroepsmilitairen en burgerpersoneel
  • dienstplichtigen (enkel voor niet-Belgen)
  • personeel van de federale politie en meer dan 1 jaar afwezig
  • Belgische diplomatieke ambtenaren
  • personen waarvan de verdwijning sinds 6 maanden of langer gesignaleerd werd aan de lokale of federale politie.

Bijkomend moet je een hoofdverblijfplaats hebben waar je op elk ogenblik naar kan terugkeren.

Procedure

Je moet jouw tijdelijke afwezigheid aangeven bij de dienst Burgerzaken van jouw gemeente. Om een afvoering uit het bevolkingsregister te vermijden, is de mogelijkheid voorzien om aangifte te doen van elke tijdelijke afwezigheid van meer dan 3 maanden.

Een tijdelijke afwezigheid mag niet langer dan 1 jaar duren. Je kan de afwezigheid eenmalig verlengen met 1 jaar. Na die periode kan de gemeente aannemen dat je niet langer tijdelijk afwezig bent, maar daadwerkelijk in een andere Belgische gemeente of in het buitenland verblijft. In dat geval word je afgevoerd uit het bevolkingsregister.

Wanneer je meer dan 6 maanden ononderbroken afwezig bent op jouw hoofdverblijfplaats zonder melding te maken van jouw tijdelijke afwezigheid, kan dit aanleiding geven tot een afvoering van ambtswege door het college van burgemeester en schepenen, voor zover jouw huidige woonplaats niet gekend is.

Regelgeving

De mogelijkheden tot tijdelijke afwezigheid worden strikt beperkt tot de categorieën van personen die opgenomen zijn in artikel 18 van het Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister (gewijzigd door het Koninklijk Besluit van 9 maart 2017).

JOUW STAD. JOUW VRAGEN. JOUW BEZORGDHEDEN. JOUW REACTIES.
Kom hier met al je vragen, en zelfs om eens te klagen. Maar ben je echt content, geef dan een compliment bereikbaar van maandag tot en met zaterdag van 8 tot 19 uur.