Veelgestelde vragen over wonen

Hoofdthemas

Stad Oostende is momenteel bezig met een aanpassing aan het leegstandreglement. Het aangepaste reglement wordt eind maart 2025 aan de Gemeenteraad voorgelegd.

Wanneer heb ik recht op een huursubsidie? 

Om in aanmerking te komen voor een huursubsidie van de Vlaamse overheid moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet je over een laag inkomen beschikken. Je komt in aanmerking als je van een slechte of onaangepaste woning naar een goede, aangepaste huurwoning bent verhuisd of wanneer je dakloos was en nu een woning betrekt. Wie naar een woning van een sociaal verhuur kantoor verhuisde, komt ook in aanmerking. Je moet je inschrijven bij een sociale huisvestingsmaatschappij om recht te hebben op de huursubsidie.

Meer info en details kan je vinden op: Tegemoetkoming in de huurprijs (De Vlaamse huursubsidie)

of op de webpagina: Voor wie is de Vlaamse huursubsidie? | Vlaanderen.be

Kan het Woonloket mij helpen bij het zoeken naar een woning?

Het Woonloket is een centraal aanspreekpunt voor al je vragen rond wonen. Echter, het helpen zoeken naar een woning kunnen we niet doen. We kunnen tijdens een gesprek een aantal tips en tricks geven die nuttig zijn bij je zoektocht naar een geschikte woning. 

Meer info en details kan je vragen via: Het woonloket

Hoe vraag ik de huurpremie aan als ik al vier jaar op de wachtlijst voor sociale woningen sta?

De Huurpremie kan je niet zelf aanvragen. Zodra je vier jaar op de wachtlijst van een sociale huisvestingsmaatschappij staat, zal de dienst Huurpremie van Wonen in Vlaanderen een aanvraagformulier opsturen. Dit aanvraagformulier moet je invullen en samen met een kopie van je huidige huurcontract, naar de dienst Huurpremie van Wonen in Vlaanderen, terug sturen. Heb je vragen of ondersteuning nodig bij het invullen van de papieren, dan kan je terecht bij het Woonloket van Stad Oostende.

Meer info en details kan je vinden op: De Vlaamse huurpremie

Neem contact op met Het woonloket

Mijn huurwoning is van een slechte kwaliteit en de eigenaar lost de gebreken niet op. Wat kan ik doen?

Indien je huurwoning gebreken vertoont en de eigenaar deze niet oplost, dan kan je als huurder een aantal stappen ondernemen. Je schrijft best eerst een aangetekende brief naar de eigenaar met een overzicht van de problemen in je woning. Zo heb je een bewijs dat je de eigenaar hebt ingelicht. De Huurdersbond kan jou eventueel helpen met het opmaken van zo’n brief.

Wanneer de eigenaar na het ontvangen van deze brief niets aan de gebreken doet, dan kan je bij de dienst Handhaving – team Wonen van Stad Oostende een klacht indienen. Een woningcontroleur van de Stad komt de woning onderzoeken en maakt hier een verslag van op. Dit verslag stuurt de dienst Handhaving naar jou en de eigenaar. Zo weet de eigenaar welke gebreken er aan de woning zijn. Indien de eigenaar de vereiste werken uitvoert, dan kan de woning na een tweede controle terug conform worden verklaard. Voert de eigenaar de werken niet uit, dan kan de burgemeester de woning ongeschikt- en/of onbewoonbaar verklaren.

Meer info en details kan je vinden op:

Heb je nog vragen? Neem contact op de dienst Handhaving-team Wonen

Wat is verschil tussen een ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring?

Indien de Dienst Handhaving- team Wonen je huurwoning heeft gecontroleerd en de eigenaar heeft de vereiste werken niet uitgevoerd, dan kan de burgemeester de woning ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaren. Wanneer een woning ongeschikt is verklaard, dan kan de zittende huurder in de woning blijven wonen. De eigenaar riskeert een heffing te moeten betalen een jaar na datum van het besluit. Als de zittende huurder verhuist dan mag de eigenaar de woning niet opnieuw verhuren. Als de eigenaar binnen het jaar na het besluit het nodige doet, dan kan het besluit na een tweede woningcontrole, worden opgeheven.

Bij een besluit onbewoonbaarverklaring zijn de gevolgen voor de zittende huurder verregaand. Een woning is onbewoonbaar wanneer de gebreken in de woning een groot risico inhouden voor de veiligheid en gezondheid van de huurder. De huurder moet de woning zo spoedig mogelijk verlaten. In deze situatie helpt het team Woonbegeleiding de huurder met het zoeken naar een oplossing. Er kan eventueel voor noodopvang gekeken worden.

Meer info en details kan je vinden op: Wat is woningkwaliteit?

Heb je nog vragen? Neem contact op de dienst Handhaving-team Wonen

JOUW STAD. JOUW VRAGEN. JOUW BEZORGDHEDEN. JOUW REACTIES.
Kom hier met al je vragen, en zelfs om eens te klagen. Maar ben je echt content, geef dan een compliment bereikbaar van maandag tot en met zaterdag van 8 tot 19 uur.