Aangifte van een verhuis naar het buitenland

Hoofdthemas

Heb je NIET de Belgische Nationaliteit: maak hier een afspraak

Doe het meteen digitaal

Aangifte vertrek naar het buitenland

Of maak een afspraak

Aangifte vertrek naar het buitenland

Ga je langer dan 1 jaar naar het buitenland (wonen, reizen, werken, studies, …) dan moet je dat uiterlijk de dag vóór je vertrek melden bij de stad.

Voor wie

  • Je bent ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister van de gemeente.
  • Je hebt een nieuw adres in het buitenland.

Wanneer

Je doet de aangifte van je verhuis naar het buitenland het best zo dicht mogelijk bij je datum van vertrek.
Ben je uitgeschreven, dan kun je nog moeilijk officiële verrichtingen doen. Je kunt in Oostende bijvoorbeeld geen documenten meer krijgen. 
Je doet de aangifte uiterlijk de dag vóór je vertrek naar het buitenland

Als u naar het buitenland verhuist, moet u dit melden aan uw gemeente.

Voorwaarden

U verhuist effectief naar het buitenland.

Procedure

Als u naar het buitenland verhuist, moet u dit melden bij de dienst Burgerzaken van uw gemeente. U doet dit ten laatste de dag voor uw vertrek naar het buitenland.

  • De aangifte kan gebeuren door een meerderjarige of door de referentiepersoon (gezinshoofd) van het gezin.
  • Als de adreswijziging voor het hele gezin geldt, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
  • Als een minderjarige naar het buitenland verhuist, moet iemand die het ouderlijke gezag uitoefent hem bij de aangifte bijstaan.

Na de aangifte ontvangt u een document waarmee u zich op het gemeentehuis, de ambassade of het consulaat van de nieuwe woonplaats moet aanbieden.

Als u nog documenten of identiteitsbewijzen nodig hebt die moeten afgedrukt of aangemaakt worden, moet u deze eerst aanvragen, vóór u zich uitschrijft.

Wat meebrengen

  • adres in het buitenland
  • identiteitskaart van elk lid van het gezin boven de 12 jaar
  • bijbehorende puk- en pincode.