De zoektocht naar een woning

Hoofdthemas

Een nieuwe woning vinden is een spannende maar soms uitdagende stap. Denk vooraf goed na over wat je wil: locatie, budget, grootte en type woning. Bekijk online immosites, schakel een makelaar in of informeer bij sociale huisvestingsmaatschappijen.

Kopen of huren?

  • Huren: Lees het huurcontract goed na voor je tekent. Controleer de huurprijs, kosten en duur van het contract. Een plaatsbeschrijving is verplicht bij de start van het contract.
  • Kopen: Vergelijk hypotheken bij verschillende banken en vraag een lening aan. De notaris zorgt voor de juridische afhandeling en officiĆ«le overdracht van de woning.

Praktische tips

  • Plan bezichtigingen en stel vragen over de staat van de woning.
  • Controleer of er extra kosten zijn (onderhoud, syndicus, verzekering).
  • Denk bij aankoop aan de notariskosten en registratierechten.
  • Geef je adreswijziging op tijd door aan de Stad.
  • Kijk of je in aanmerking komt voor een huurwaarborglening bij het Vlaams Woningfonds voor een huurwoning. Wil je kopen? Dan kan het Vlaams Woningfonds ook sociale koopleningen toekennen.
  • Sluit een woningpolis af voor je nieuwe woning.

Woonloket Oostende

Heb je vragen over wonen en weet je niet waar naartoe? Het Woonloket helpt je graag verder met algemene informatie en verwijst je door naar de juiste diensten als dat nodig is.

Je kan bij het Woonloket terecht voor:

  • Informatie en doorverwijzing naar de juiste instanties voor jouw woonsituatie.
  • Woonpremies, zoals de premie voor het huren van een eerste woning en terugbetaling van gemeentelijke opcentiemen.
  • Sociaal wonen en huurwoningen van goede kwaliteit.
  • Advies bij slechte woonkwaliteit en informatie over mogelijke procedures.

Het Woonloket werkt alleen op afspraak. Maak een afspraak via 059 25 85 55 of 0800 1 8400 (gratis) of mail naar woonloket@oostende.be

Meer info en openingsuren: www.oostende.be/woonloket.

JOUW STAD. JOUW VRAGEN. JOUW BEZORGDHEDEN. JOUW REACTIES.
Kom hier met al je vragen, en zelfs om eens te klagen. Maar ben je echt content, geef dan een compliment bereikbaar van maandag tot en met zaterdag van 8 tot 19 uur.