Datum: woensdag 6 mei om 19.00 uur.
Locatie: OC Schaperye, Steenovenstraat 86.
Algemene onderwerpen
De wijkpolitie en O-punt stonden klaar voor vragen en meldingen van bewoners.
Mobiele pumptrack:
De mobiele pumptrack trekt door verschillende Oostendse wijken en blijft telkens ongeveer twee maanden op dezelfde locatie staan. De installatie is gratis toegankelijk voor kinderen, jongeren en volwassenen. In november verhuist de pumptrack naar de evenementenweide waar hij de volledige winter zal blijven staan.
Timing parkeerplan:
De Stad gaf een stand van zaken over de verdere uitrol van het parkeerplan. In het voorjaar van 2026 worden alle verzamelde gegevens geanalyseerd. Daarna volgen participatiemomenten met focusgroepen en bewoners. Eind 2026 wordt de implementatie voorbereid, waarna het nieuwe parkeerplan vanaf januari 2027 van start gaat.
Bereikbaarheid crematorium:
De busverbinding naar crematorium Polderbos is nog niet optimaal. Daarom wordt voorlopig ingezet op taxivervoer tussen het station en het crematorium aan hetzelfde tarief als een busrit.
Met Netwerk Deelbaar wil de Stad circulaire initiatieven in Oostende samenbrengen en inwoners gemakkelijker toegang geven tot deel- en herstelinitiatieven. Tijdens dit wijkcafé werd Dégage voorgesteld, een organisatie voor particulier auto- en fietsdelen waarbij buurtbewoners voertuigen onderling delen via een transparant kostensysteem.
Toelichting over de meerjarenplanning van het stadsbudget en de financiële toestand van de Stad met een overzicht van inkomsten en uitgaven.
Specifieke onderwerpen
De werken aan de site Schaperye zitten goed op schema. Tegen eind mei 2026 worden de betonnen gewelven geplaatst en tegen het bouwverlof zou de ruwbouw inclusief dakafdichting, afgerond moeten zijn. Daarna starten de technieken zoals sanitair, verwarming en elektriciteit, samen met de voorbereiding van het buitenschrijnwerk. De volledige afwerking en omgevingsaanleg lopen vermoedelijk nog door tot 2027.
Bewonersvergadering over de ANPR-camera en veilige schoolomgeving vindt plaats op donderdag 25 juni om 18.30 uur ter hoogte van de school LODO in de Guido Gezellestraat.
Het Nieuwe Nest is een groot vernieuwingsproject van woonmaatschappij Woonsprong in de Oostendse Vogelwijk (Stene). De eerste fase omvat de bouw van 63 nieuwe, sociale woningen en is gepland om te starten in de loop van 2026.
Wat houdt fase 1 in?
- Sloop: 15 oudere woningen in de Meesstraat, Spechtstraat en Sperwerstraat zijn inmiddels gesloopt.
- Nieuwbouw: Er worden 5 nieuwe woonblokken (A tot en met E) gebouwd. De omgevingsvergunning hiervoor is al verleend.
- Toekomst: Het masterplan voor de rest van de Vogelwijk wordt nog opgemaakt en zal in latere fases worden uitgerold.
De Stad gaf een stand van zaken over het behoud van de fietsbrug. Het behoud moet extra doorgaand verkeer en sluipverkeer in de woonwijk vermijden en de leefbaarheid beschermen. De brug is bovendien een belangrijke bovenlokale fietsverbinding en wordt intensief gebruikt door scholieren, onder meer richting het Sint-Andreasinstituut en GO! Athena Campus Pegasus. Het scheiden van fiets- en autoverkeer verhoogt volgens de Stad de verkeersveiligheid aanzienlijk.
De Stad werkt aan een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) voor de zone Gouweloze. In dat plan worden bestemmingen en stedenbouwkundige voorschriften vastgelegd voor de verdere ontwikkeling van de zone. Als de timing behouden blijft, volgt in het najaar 2026 een openbaar onderzoek waarbij bewoners opmerkingen of bezwaren kunnen indienen. Parallel loopt ook overleg met Global Estate Group dat gronden bezit binnen het projectgebied.
