Datum: donderdag 27 november 2025 om 19.00 uur.
Locatie: OC Ter Yde, Duinenstraat 172.
Het Wijkcafé is ondertussen voorbij. Op deze pagina vind je wat er werd besproken.
Algemene onderwerpen:
De Stad onderzoekt de bestaande hondenlosloopweides en vraagt daarvoor de input van bewoners, specifiek over de weides in Stene.
Er komen veel vragen binnen over de regels rond ontharding en vergroening bij particulieren over bijvoorbeeld opritten. Daarom gaf de dienst Handhaving uitleg over wat mag, welke vormen van vergroening mogelijk zijn en wanneer een omgevingsvergunning nodig is.
De wijkpolitie en O-punt zijn telkens aanwezig op het Wijkcafé om jullie vragen en meldingen te beantwoorden. Ook de gemeenschapswachten staan er met een infostand samen met de Zoroos, een groep buurtbewoners die zich mee inzet voor nette straten in de wijk.
Stad Oostende werkt tegen de zomer van 2026 aan een vernieuwd parkeerbeleid voor fietsen en wagens met aandacht voor leefbare straten waar ook ruimte blijft om te wonen, spelen en elkaar te ontmoeten. Tot januari 2026 worden zoveel mogelijk meningen verzameld via een brede bevraging bij bewoners, handelaars, bezoekers.... Nadien volgen per wijk dialoogmomenten om tot een gedragen plan te komen.
De Stad lichtte toe hoe de zone 30 in Oostende wordt geëvalueerd. Op basis van metingen en een analyse van de politie wordt bekeken welke straten opnieuw naar 50 km/u kunnen. Omdat het aantal verkeersongevallen in Oostende hoger ligt dan het West-Vlaams gemiddelde, worden eerst nulmetingen uitgevoerd en wordt de weginfrastructuur aangepast waar nodig. Pas daarna volgt een snelheidsaanpassing, steeds in overleg met de buurt. De Zilverlaan en de Stuiverstraat zijn de eerste straten waar de snelheid terug naar 50 km/u gaat, omdat de infrastructuur er al geschikt voor is. In andere straten wordt gewerkt met wisselende snelheid, afhankelijk van de situatie en het moment van de dag.
Stad Oostende moedigt zorgparkeren aan: inwoners kunnen de ruimte voor hun garage of oprit tijdelijk beschikbaar stellen voor zorgverleners, herkenbaar via een sticker met tijdsaanduiding. Daarnaast zorgt de Stad zelf voor 23 extra parkeerplaatsen voor zorgverstrekkers, bovenop de bestaande plaatsen, omdat parkeeronderzoek uitwijst dat de vraag groot is en dat huidige zorgplaatsen vaak bezet zijn door voertuigen zonder vergunning.
De Stad werkt verder aan de vergroening van de wijk. Inbreng van de bewoners over de invulling van de evenementenweide wordt verwerkt in een zone waar kleinschalige buurtactiviteiten plaatsvinden, met aandacht voor de omgeving en de infrastructuur onder de weide.
Mini-markets, dagbladhandels en kapperszaken vallen voortaan onder een nieuwe uitbatingsvergunning. De betrokken diensten en het Economisch Huis gaven hierover meer info.
De ontmoetingscentra krijgen opnieuw een vaste centrumleider, aangevuld met een adjunct-centrumleider. De Stad kiest bewust opnieuw voor herkenbare gezichten die een aanspreekpunt vormen voor bezoekers, medewerkers en vrijwilligers.
Na de afbraak van het voormalige zwembad komt er aan het Thermae Palace en de Drie Gapers een grote open ruimte vrij. De Stad benut deze kans om de plek opnieuw in te richten samen met bewoners en andere betrokkenen. Het projectgebied loopt van de zee en de Venetiaanse Gaanderijen tot aan de Wellingtonrenbaan. Bekijk meer info op www.oostende.be/parkroyal
Dégage is een vorm van particulier autodelen waarbij bewoners onderling auto's en fietsen delen tegen een vaste kilometervergoeding. Het systeem werkt kostendelend en Dégage zorgt voor het beheer en de transparante afrekening tussen eigenaar en gebruiker.
Specifieke onderwerpen:
Raversijde beschikt vandaag niet over een gedetailleerd bestemmingsplan. Daardoor worden omgevingsvergunningen enkel getoetst aan het gewestplan, wat weinig houvast biedt bij vragen rond recreatieve verblijven, verdichting of nieuwe woonvormen. Het Stadsatelier maakte daarom een Cahier dat de mogelijkheden en uitdagingen van de wijk in kaart brengt. Op basis daarvan wordt nu gewerkt aan een ruimtelijk uitvoeringsplan dat duidelijkheid moet geven aan bewoners en ontwikkelaars. Het plan focust op een geïntegreerde toekomstvisie met kwalitatieve en alternatieve woonvormen, zorgvuldig ruimtegebruik, het beperken van verharding, het versterken van zachte verbindingen en het behoud van het groene karakter van Raversijde.
Klik op deze link om meer info te lezen over RUP Raversijde.
Buslijn 60 rijdt sinds begin 2024 opnieuw door de wijk Raversijde. De halte in de Middenlaan werd in 2023 afgeschaft, maar keerde terug na meldingen en petities. Sindsdien komen er uiteenlopende reacties: sommige bewoners willen de halte behouden, anderen zien de bus liever op de Nieuwpoortsesteenweg. Om beter te begrijpen wie de bus gebruikt en wat de echte noden zijn, organiseert de Stad een bevraging voor alle bewoners vanaf twaalf jaar. De resultaten helpen bij het bepalen van de toekomst van het openbaar vervoer in de wijk.
De heraanleg van de Duinenweg kadert in het grotere project rond de Duinenkerk met natuurontwikkeling, een uitkijkpunt, een nieuw fietspad en de plaatsing van het kunstwerk 'Ik, James Ensor.' De laatste werken zijn ondertussen afgerond. De verlichting is geplaatst. Er is gekozen voor een natuurlijke afscherming met een haag.
