Elektronische vreemdelingenkaart

Hoofdthemas

Maak een afspraak

Stap 1: aanvragen
(na instructies Dienst Vreemdelingenzaken, voor een verlenging van jouw huidige kaart of als je de verblijfskaart bent verloren en een duplicaat wenst aan te vragen)

Aanvragen elektronische verblijfskaart niet-Belgen

Belangrijk:
- Breng een pasfoto mee (maximum zes maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden. Of laat een foto nemen aan het loket. Dit is gratis!

Stap 2: afhalen 
(na ontvangst van een brief met een pin- en pukcode)

Afhalen elektronische verblijfskaart niet-Belgen

Belangrijk: breng de brief met de pin- en pukcode mee. Vergeet ook niet de eventuele oude verblijfskaart mee te namen naar het Stadhuis!

Je hebt nog een geldige identiteitskaart maar je kent jouw pin- en pukcode niet meer? Klik hier.
Je wil zelf jouw pincode wijzigen maar weet niet hoe? Klik hier.

De elektronische vreemdelingenkaart vervangt de papieren verblijfsvergunning van zowel EU-burgers als niet-EU-burgers. Zo krijgen ook niet-Belgen toegang tot toepassingen van e-government en kunnen ook zij documenten elektronisch ondertekenen.

Deze elektronische identiteitskaart geldt vanaf de leeftijd van 12 jaar. Wanneer een niet-Belgisch kind, jonger dan 12 jaar, ingeschreven is in de registers en recht heeft op een verblijf in België, kan het een elektronisch identiteitsbewijs voor een niet-Belgisch kind aanvragen.

Voorwaarden

Zowel EU-burgers als niet-EU-burgers ouder dan 12 jaar kunnen een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen. Er zijn 14 types vreemdelingenkaarten:

  • elektronische A kaart: bewijs van inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - beperkte duur
  • elektronische B kaart: bewijs van Inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - onbeperkte duur
  • elektronische K kaart (vroeger C kaart): verblijfskaart voor gevestigde vreemdeling of voor Zwitser met (duurzaam) verblijf
  • elektronische L kaart (vroeger D kaart): verblijfsvergunning voor EU-langdurig ingezetene
  • elektronische EU kaart (vroeger E kaart): verklaring van inschrijving voor EU-burgers met verblijf van meer dan 3 maanden
  • elektronische EU+ kaart (vroeger E+ kaart): verblijfskaart voor EU-burgers met duurzaam verblijf
  • elektronische F kaart: verblijfskaart van familielid van EU-burger of Belg - procedure gezinshereniging
  • elektronische F+ kaart: duurzaam verblijfskaart voor derdelands familielid van EU-burger of Belg
  • elektronische H kaart: Europese blauwe kaart voor hoogopgeleide werknemer
  • elektronische I kaart: verblijfskaart voor ‘Intra-Corporate Transferees’
  • elektronische J kaart: verblijfskaart voor mobiele ‘Intra-Corporate Transferees’ in het kader van lange termijn mobiliteit
  • elektronische M kaart: verblijfskaart voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
  • elektronische M kaart met vermelding duurzaam verblijf: duurzame verblijfskaart voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
  • elektronische N kaart: kaart voor klein grensverkeer voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord

De pasfoto die u meebrengt mag maximaal 6 maanden oud zijn en moet voldoen aan de normen opgelegd door de International Civil Aviation Organization (I.C.A.O). Het is belangrijk dat uw gezicht goed zichtbaar is. U moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).

Procedure

De procedure tot het bekomen van een machtiging tot verblijf en bijgevolg tot het bekomen van een verblijfskaart is verschillend naargelang de nationaliteit en het doel van verblijf.

  • U kunt uw elektronische vreemdelingenkaart aanvragen bij uw gemeentebestuur.
  • Een drietal weken na de aanvraag zult u de pin- en pukcode ontvangen waarna u de elektronische vreemdelingenkaart kunt ophalen. Neem de codes mee om uw kaart te activeren.

Regelgeving

De afgifte van kaarten aan vreemdelingen wordt geregeld door:

  • de Europese Verordening (EG) nr. 1030/2002 van de Raad van 13 juni 2002 betreffende de invoering van een uniform model voor verblijfstitels van onderdanen van derde landen
  • de vreemdelingenwet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen
  • de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten;
  • de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen en door de uitvoeringsbesluiten van deze wetten.

Wat meebrengen

  • uw huidige verblijfskaart of het attest van verlies of diefstal van deze kaart
  • een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's
  • bij de activering van de kaart: de brief met uw pincode en pukcode

Kostprijs

A, B, H, K, L -kaart

  • gewone procedure :  25,10 euro
  • zeer dringende procedure : 139,40 euro

EU, EU+, F, F+ - kaart

  • gewone procedure : 25,10 euro
  • zeer dringende procedure : 139,40 euro

Algemene voorwaarden gebruik certificaten

Het gebruik van de certificaten op de elektronische identiteits- en verblijfskaarten is onderworpen aan de algemene voorwaarden.
Je kan kennis nemen van de meest recente algemene voorwaarden op volgende website: https://repository.eidpki.belgium.be/#/terms.
Bij de aanmaak van jouw certificaten, door het invoeren van uw PIN-code, accepteer je de algemene voorwaarden.
Om de nieuwe certificaten te kunnen gebruiken, moet je de nieuwste versie van de eID-software (5.1.8) installeren via de website https://eid.belgium.be/nl.

JOUW STAD. JOUW VRAGEN. JOUW BEZORGDHEDEN. JOUW REACTIES.
Kom hier met al je vragen, en zelfs om eens te klagen. Maar ben je echt content, geef dan een compliment bereikbaar van maandag tot en met zaterdag van 8 tot 19 uur.